Kunsten å ta bilder med wow-effekt

Kobbvika, sola under horisonten. Efjord, 18. januar 2014

For noen dager siden endret jeg mitt fotonettsted, www.infoto.no og la samtidig ut en del ferske bilder fra mitt geografiske nærområde – og noen bilder tatt i fjor sommer, blant annet fra en fotoshoot i Lofoten.

En av tilbakemeldingene lød: «Hei, flotte bilder, og nok en god grunn for å ta en tur nordover til sommeren.»

Det var morsomt å høre. Det betyr altså at jeg på noen av mine bilder har vært i stand til å skape en interesse hos et annet menneske til å komme for å se det samme som jeg så da jeg tok bildet.Henningsvær. Lofoten, juni 2013.

Hvordan ta gode bilder
For kort tid siden ramlet jeg over en liten videosnutt, der en klok eldre herre ved navn Marc Silber intervjuer en annen både klok og ekstremt flink fotograf ved navn Joe McNally, og temaet var både generelt «å ta gode bilder» og spesielt hvordan bruke lyset til å skape dette.

Joe, som har hengt med i bransjen en god del år, er ydmyk og forteller hvor ofte og hvor mye han bommer: «You are going to fail more than you succeed; but you have to embrace that». Og hvorfor? Fordi dette er læring som bringer deg fremover og oppover som fotograf. Gode bilder er Hard Work, kort og godt. Han harselerer med «ukebladhistoriene» om de suksessfulle fotografene som reiser verden rundt og tjener seg rike. Han tror ikke spesielt mye på dem.Skarstad, Efjord. Januar 2014.

Og så nevner han som et eksempel de som står i Gran Canyon og får hakeslepp over det fantastiske de ser, som tar et bilde, som kommer hjem og viser det frem – og der tilskueren slett ikke blir imponert over «en haug med stein». Spørsmålet er nå: Hvordan skape et bilde som er så godt at tilskueren sier «wow – dit må jeg også dra».

Ta en titt på denne lille videosnutten. Intervjuet med Joe varer (dessverre) bare 3:30 min. Her er usedvanlig mye konsentrert kunnskap og erfaring.

Og hvis du lurer på hvem denne Joe McNally er, så har jeg skrevet litt om han og hans bøker tidligere:

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

