– en fotoblogg som kan gjøre deg til en litt bedre og litt klokere fotograf
Foto av cruise-skip
Når man bor i en havneby er det lett å falle for fristelsen av å dokumentere skip som kommer og går. Hvertfall noe av dem. En vakker dag kan bildene kanskje komme til nytte. Om ikke annet som at «slik var det i gamle dager».
Når det passer seg slik, svinger jeg nedom havneområdet når det er cruise-skip inne. De kommer som regel kl 08 og drar igjen kl 20. Noen heldiggriser får med seg disse skipene mens de er under innseiling, fra stuevinduene på den andre siden av havna. Vi andre må ta til takke med skip etter at de er godt festet i cruisekaia, og da kan det fort bli både motlys og bilder av hekken. Bedre enn intet.
Så gjelder det å få med seg litt teknisk info fra nettstedet MarineTraffic.com. Greit å notere lengde og bredde og legge dette inn som metadata.
I min hjemby er vi godt vant med store skip. Et standard malmskip som sender jernmalm-pellets ut til hele verden er 300 meter langt og 50 meter bredt, tilsvarende tre fotballbaner etter hverandre. Mye måles i forhold til disse skipene. Men når det gjelder antall passasjerer er cruiseskipene selvsagt i en klasse for seg.
Costa Favolosa er rigget for 3780 passasjerer. Bitte lille Quest har plass til 52 passasjerer. Dette skipet er like langt som et malmskip er bredt. Og så har vi mer standard-skip som Mein Schiff 3 med sine 2750 passasjerplasser. Cruise er enten dyrt, eller enda dyrere. Her hører LeBellot helt klart hjemme, med en døgnpris på nivå med en middels månedslønn.
Vi normalt dødelige får nøye oss med å se på de stilige skipene. Det er i alle fall gratis.
(Engelsk bildetekst er klippet fra MarineTraffic.com)
De fleste bildene er tatt med Fuji X-T5, med Fujinon 16-80 1:4 og Fujinon 55-200 3,5-4,8.
Bakgrunn: Journalist og fotograf. Studert sosiologi og journalistikk.
Tidligere arbeid: Fotojournalist i avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring, statlig ansatt med internettportalarbeid. Nå pensjonist, men still going med foto, tekst og web-arbeid.
Vis alle innlegg av Harald Harnang