Hasselblad – et ikon i fotoverdenen

Hva er årsaken til at et enøyd sjaktsøkerkamera med filmformat 6×6 centimeter for mange fotografer er den Ultimate Våte Drømmen? Det handler mest trolig om 45 % teknikk og optikk og 65 % psykologi. Og mange vil mene at den prosentfordelingen er alt for snill.h-500c

Romfart
Hasselblad ble verdensberømt (i det minste i foto-kretser) gjennom sitt samarbeid med NASA på flere romfartsekspedisjoner, også selve månelandingen med Apollo 11 i 1969. Hasselbladfabrikken spesialtilpasset og modifiserte sine kameraer, blant annet ved å montere inn elektrisk drevne filmfremtrekk og filmmagasin som tok opptil 200 bilder, mot de sedvanlige 12 på standard 120-film. Og selvsagt måtte kameraene kunne håndteres med klumpete hansker.hasselbladmoon01

Og, for å gjøre oss ferdig med Hasselblad, NASA og romfart: 12 Hasselbladkameraer befinner seg fortsatt på månens overflate, og ett svever rundt i rommet i all evighet – blant svensker omtalt som Sveriges første satellitt.

«Earthrise», foto av jorda fra Apollo 8 i kretsløp rundt månen. Foto: William Anders/NASA.

«Earthrise», foto av jorda fra Apollo 8 i kretsløp rundt månen. Foto: William Anders/NASA.

Motefotografering
I fotografisk sammenheng er det mer interessant å se på den listen over kjente fotografer som har og fortsatt benytter Hasselblad-kameraer. Spesielt i film-tiden, altså før den digitale tiden, var det nyttig og viktig å kunne levere bilder med svært høy oppløsning. Det sier seg selv at 6×6 centimeter kan inneholde en god del mer informasjon enn ei flate på 24×36 mm. Richard Avedon, Mary Ellen Mark og Irving Penn er tre kjente Hasselbladfotografer. I en litt mer ujålete kategori, men like fullt som Hasselbladfotograf, finner vi norske Rune Johansen. Det vil si, inntil en frekk faen stjal hans Hasselblad for ikke så lenge siden. Stor sorg. Vi lyser allverdens elendighet over tyven inntil han leverer kameraet tilbake til Rune.

Mote og portrettfotografer valgte gjerne stort filmformat, av nevnte grunn. Langt færre benyttet kameraet til sport og reportasje. Til det var/er kameraet for stort, tungt og seint. I reportasjeverdenen handler det oftest om «godt nok»-prinsippet.

Lang historie
Hasselblad som firma har lange røtter. Foretaket ble etablert i 1849, og man importerte kameraer og fotoutstyr for salg i Sverige, ofte under eget firmamerke. Hasselblad Fotografiska AB ble etablert i 1908 og man var da distributør i Sverige for Eastman Kodak Co. I 1940 ble Hasselblad bedt av myndighetene om å utvikle et overvåkingskamera. HK7 ble selskapets første kamera. Bare 240 enheter ble laget av dette kameraet.

Design viktig
Da Viktor Hasselblad overtok selskapet i 1942 ønsket han å lage et høykvalitets kamera for det sivile markedet. Med seg i teamet fikk han Sixten Sason, mannen bak designet av Saab-biler. Viktor tok for seg mekanikken, mens Sixten skapte et ikon som fortsatt er på høyden, 75 år senere.

I 1948 kom 1600 F, der 1600 står for maks lukkertid, dvs. 1/1600 sekund, og F beskriver lukkertypen. Men nettopp lukkeren var ikke god nok, så neste versjon som kom fire år senere het 1000 F. Som du forstår med en maks lukkertid på 1/1000 sek.

Det ble solgt 2 859 eksemplarer av 1600F og 10 396 av 1000F.

Da Hasselblad 500 C (gjett hva 500 står for) kom i 1957 med skarpe Carl Zeiss-linser i mange forskjellige lengder, tok salget av. Bokstaven C står for sentrallukker, altså innebygget i linsa, noe som blant annet er viktig for blitssynkronisering. Man solgte nesten 77 000 C-kameraer, og ytterligere 243 000 av etterfølgeren med typebetegnelse CM.

Mastodonter
I historisk sammenheng sliter man fortsatt med å forklare hvorfor dinosaurusene forsvant fra jordens overflate. Da er det enklere å forklare hvorfor moderne mastodonter klappet sammen i løpet av kort tid. Eksempler: IBM og Kodak. Og nesten Hasselblad.

Hasselblad H5D-60 hus, pris 365 000 (Foto: Interfoto).

Hasselblad H5D-60 hus, pris 365 000 (Foto: Interfoto).

Ved overgangen til den digitale tidsalderen var både Leica og Hasselblad på knærne. Det er ikke enkelt å ta gode veivalg i tåke. Men begge kom seg opp. Hasselblads store pre er fortsatt stor digital bildeflate og god dynamikk i bildene sine. Pluss litt til! Men jeg er nok en smule bekymret på Hasselblads vegne når man ser utviklingen på bildebrikke-fronten, og ser hvilken kvalitet man i dag kan få på fullformatkameraer fra 20 000 kroner, mens mellomformatkameraet Hasselblad koster opptil det tidobbelte.

Den som lever får se.

 

  • Her kan du se en litt masete reklamefilm som forteller deg at Hasselblad er verdens beste kamera og slett ikke dyrt. Jaja. Klikk på filmen med Karl Taylor.
  • Her kan du lese historien om den gang noen ikke visste forskjell et dias med mål 6×6 og 6x7cm.

Kilde: A history of photograhpy in 50 cameras, Bloomsbury, 2014. Diverse artikler på Internett.

Advertisements

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hasselblad – et ikon i fotoverdenen

  1. Jan Arne Emilsen sier:

    Han snakket i alle fall et usedvanlig forståelig engelsk, denne Karl Taylor. «Ikke noe snikk-snakk, Hasseblad med optikk-takk!». Reasonably priced!

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s