Sorthvitt – på moten igjen

Sorthvitt synes å bli mer og mer populært. Prøv du også! Det er enkelt og rimelig å eksperimentere med sorthvitt i «det moderne mørkerommet». Nå begynner i tillegg fundamentalistene å kjøpe kopieringsutstyr og rigge egne mørkerom med kjemikalier og papir. Tøft.

Bilde prosessert i Lightroom. - 1 blender og bruk av gulfilter for å gjøre himmelen mørkere/skyene lysere
Bilde prosessert i Lightroom: Ca 1 blender undereksponert og bruk av gulfilter. Dette for å gjøre himmelen mørkere/skyene lysere.
Det samme bildet, rett fra kamera.
Det samme bildet, rett fra kamera.

Selv startet jeg ut med sorthvitt en gang for temmelig mange år siden. Som fotojournalist i avis handlet det senere fortsatt mest om sorthvitt. Og siden, da jeg jobbet med foto i reklamebyråsammenheng, ble det en miks av sorthvitt, farge papir og dias, alt avhengig av hva kundene ønsket.

To runder
Hvis en kunde ønsket både sorthvitt og farger måtte jeg gå en «fargerunde», og så skifte kamera og gå en helt ny «sorthvitt-runde». Det gikk ikke å ha to hus og så ta to sett bilder i samme runde. Man må tenke og fotografere på ulike måter, avhengig av om motivet skal ende opp som sorthvitt eller som farge.

Tenke sorthvitt
Etter nå å ha jobbet med farger i så mange år opplever jeg at det kan være vanskelig å tenke sorthvitt. I sorthvitt handler det i hovedsak om å forsøke å skille elementene fra hverandre ved former og mønstre. Riktignok kan du i en viss grad eksperimentere deg frem til også å skille objekter ved hjelp av digitale fargefiltre, men dette krever en del erfaring. Grønne kaktus er enkel å skille fra en blå himmel, både med form og gråtone. Derimot er det verre å skille røde tyttebær fra grønne blader siden de i hovedsak har samme grå-nyanse i et sorthvittbilde. Men så kan man altså for eksempel i Lightroom velge å prosessere bildet med et grønt eller et rødt filter, og på den måten skille gråtonene.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Bildetekst: Du ser at himmelen blir mørkere med bruk av gulfilter. Legg også merke til den orange vindusomrammingen i andre etasje midt på som blir mørk ved bruk av blåfilter.

I gamle sorthvitt-dager drasset vi rundt med ulike fargefiltre. Eksempel: Med et gulfilter foran på linsa absorberes den blå fargen i himmelen så mye at filmen her ble noe undereksponert. I kopieringen ble «den undereksponerte» himmelen følgelig mørkere, noe som gjorde at skyene sto bedre frem. Filtrene som du finner i Lightroom simulerer denne effekten.

Forhåndsvisning
På mine Nikon-kameraer kan jeg stille LCD-displayet på baksiden til å vise sorthvitt. På denne måten får jeg en bra formening om hvordan motiv tar seg ut i sorthvitt. Jeg fotograferer imidlertid fortsatt i RAW, og denne fila inneholder alle fargene. Når bildene prosesseres via Adobe Camera Raw (Lightroom/Photoshop) har jeg stor fleksibilitet til å eksperimentere med filtre eller med å styre de ulike fargekanalene til ønsket gråtone-resultat.

Oppsummering:

  • Fotografer i RAW men sett LCD-displayet til sorthvitt.
  • Gode sorthvitt-bilder krever øvelse i å se etter former og mønstre. Dette kan du øve deg på!
  • Det blir aldri bra å bare fjerne farger (desaturate) for å få et godt sorthvitt-bilde.  Finn deg en god bildebehandler som f.eks. Lightroom og/eller Efex Pro, der du kan styre ulike fargekanaler hver for seg.
  • Og så kan det være greit å bli minnet om at gode sorthvitt-bilder gjør seg i stort format på stueveggen.

Forfatter: Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og fotograf. Studert sosiologi og journalistikk. Tidligere arbeid: Fotojournalist i avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring, statlig ansatt med internettportalarbeid. Nå pensjonist, men still going med foto, tekst og web-arbeid.

Én tanke om “Sorthvitt – på moten igjen”

  1. Jeg applauderer Haralds siste setning: Et sort-hvitt bilde på veggen er en berikelse for ethvert møblert hjem. Og ikke minst: Uansett farger på møbler, gardiner etc. vil en s/v forstørrelse på veggen alltid passe inn, i motsetning til ett i farger som i visse tilfeller kan bli fullstendig feil.

    Liker

Legg igjen en kommentar