Tyveri av bilder – hva gjør du da?

For ikke mange dagene siden fikk jeg tips om at ett av mine bilder var benyttet på en Facebook-side til et firma. Det var benyttet uten at jeg var forespurt. I hverdagslig terminologi kalles dette tyveri. Saken løste seg uten problemer. Men også uten honorar.bildetyveri2

Bildetekst: Kopi av Facebooksiden til det firmaet som hadde «lånt» mitt bilde uten å spørre. Firmanavn er sladdet.

Her er saken: En bekjent tipset om at et av mine bilder var bakgrunnsbilde på FB-sidene til et firma. To dager tidligere hadde han oppdaget et av sine bilder på denne siden. Han hadde sendt epost og gjort dem oppmerksom på saken, og ville nå sjekke om bildet var borte. Det var det. I stedet lå et av mine bilder, med vannmerke og det hele godt synlig. Nå ville han høre om jeg hadde godkjent bruk. Det hadde jeg altså ikke.

Telefon
Jeg ringte den spesielle avdelingen til firmaet som hadde lagt ut bildet, og møtte her på en svært lite samarbeidsvillig person. Ingen vits å starte en krangel med folk på dette nivået. I stedet ringte jeg hovedkontoret og møtte heldigvis her på en som hadde kunnskaper om åndsverkloven og var fullt på det rene med at man ikke «låner» andres bilder uten å avtale dette med fotografen. Han skulle ta kontakt med den som hadde lagt ut dette.

Googlet
Kort tid senere kommer «synderen» på tråden. Han hadde ganske enkelt Googlet og funnet et fint bilde, som han altså hadde «lånt» uten videre, selv om både navnet mitt og firmanavn sto på bildet slik at det ville vært en enkel sak å ta kontakt for å få vite betingelser for bruk. Som sagt: I dagligtale kalles dette for tyveri. Ut fra samtalen oppfattet jeg imidlertid fort at dette var gjort i ren ubetenksomhet og at han ikke var klar over (!) at det er ulovlig å benytte bilder fra f. eks. internett uten å klarere dette med opphavspersonen. Etter litt «voksenopplæring» i en hyggelig og gemyttlig tone fortalte jeg at det strengt tatt bare var to alternativer. A: Fjerne bildet. B: Betale for det.

Han ønsket ikke det siste, så vi ble enige om at han skulle fjerne det straks. Jeg valgte å ikke fremme noe krav om honorering for den tiden bildet hadde stått på FB-siden til firmaet.bildetyveri3

Greit på internett, men…
Dette ble altså en enkel sak som løste seg enkel t og greit, ikke minst fordi det er/var enkelt å fjerne et bilde fra internett. Da er det straks mye verre med bilder i ei bok eller et magasin, der man ikke enkelt kan omgjøre det som har skjedd. Googler du litt vil du finne mengder av slike eksempler, og mange frustrerte fotografer som lufter sin aggresjon og/eller kommer med forslag til løsninger.

Bildetekst: Kopi av Facebooksiden til det firmaet som hadde «lånt» mitt bilde uten å spørre. Firmanavn er sladdet.

Forlik
I noen få tilfeller sender fotografen faktura og får det han/hun gjør krav på. I andre tilfeller inngås en form for forlik. Men det er et inntrykk at fotografen i alt for mange tilfeller ikke kommer noen vei i direktekontakt med «tyven». Alternativet er å gå til sivilt søksmål, men når vi vet at en advokat tar tusenvis kroner bare for å si «goddag», og honorarkravet kanskje ikke er på mer enn 1000 kroner, så sier det seg selv at mange gir opp før de har startet. Og dette er det selvsagt noen skurker som utnytter bevisst.

Sjekk på nett
Søker du på nett, finner du mange mer eller mindre gode forslag til hva du kan gjøre hvis du oppdager et bilde i en publikasjon, uten at du har blitt forespurt. Du kan se hvilke erfaringer andre har gjort og vurdere hva du selv vil satse på å gjøre, alt fra å foreslå minnelige løsninger til å true med advokat.

En tommelfingerregel når man opplever at noen har benyttet bilde(r) uten godkjenning, er å doble honorarsatsen. Det kommer selvsagt an på hvor proff man må forvente at brukeren er. Min erfaring er at vi i slike sammenhenger enten snakker om skurker eller folk som har «lånt» bilder i ren uvitenhet. Da er mitt generelle forslag å forsøke å inngå en avtale om honorering som alle kan leve med. Kanskje får du til og med ditt faste honorar for bildet.

Merk bildene dine
Men her er et tips til hva du kan gjøre før du havner i problemer, og som kan gjøre din sak sterkere:

Sørg for å metatagge alle dine bilder med copyright-informasjon og navn/firma, adresse, telefon mm. Enkelte digitale speilreflekskameraer kan legge inn slik informasjon allerede når du tar bildet. Uansett kan du i et program som f. eks. Adobe Lightroom automatisk legge inn all slik informasjon i bildefilene på alle bilder under importen til din datamaskin. Har du Adobe Photoshop, så har du også et program som heter Adobe Bridge: her kan du også enkelt legge inn slik info for alle ønskede bilder. Du får det også til i Photoshop, men da må det gjøres enkeltvis (OK, du kan lage en prosedyre, men da går vi inn for å gjøre ting vanskelig).

Og ikke minst: Sørg for å legge inn et vannmerke (=synlig tekst på selve bildet) før du legger bilder ut på nett, og dermed i prinsippet tilgjengeliggjør bildet for hele verden. Det er en enkel jobb når du eksporterer bilder fra Lightroom. Nå kan alle som ser bildet, lese hvem som har tatt det, og gjerne internett-adressen din.

Tvistesak
På denne måten blir ditt bilde ikke bare «et som man fant på nett», men et bilde det er lett å finne opphavsperson til. Jeg vil tro at du også står mye sterkere i en tvistesak når bildet er merket tydelig. Men som du ser: Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke.

Forleden gikk jeg forbi en skole der det hang noen elevarbeider i et vindu. Jeg stoppet opp: Det var noe kjent med ett av bildene. Og, ganske riktig: Det var mitt bilde for her sto både mitt navn og firmanavn i nedre venstre hjørne av bildet. Slikt bryr man seg selvsagt ikke om. Vi får imidlertid håpe at eleven i løpet av skoletiden lærer at man alltids kan «låne» et bilde til et lite skoleprosjekt, men at han/hun i et senere yrkesliv ikke bør finne på det samme uten å spørre om lov.

 

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Tyveri av bilder – hva gjør du da?

  1. En måte å sjekke om noen har «lånt» bildene dine er å søke etter et bilde (enten med å laste det opp, eller ved å skrive inn nettadressen til et bilde på internett) på Tineye, du vil da få treff på andre bilder som er visuelt likt ditt eget. Det betyr at selv om jeg klipper bort vannmerket, vil du mest sannsynlig finne bildet like vel.

    Lik

  2. Fint tips der. Liten feil i nett-adressen til Andre. Her er rett: http://tineye.com/
    H 🙂

    Lik

  3. Ingvild sier:

    Fin bloggpost! Man kan også søke etter lignende bilder i Google sitt bildesøk, Chrome har en veldig bra drag/drop-funksjon for bilder. Hvis en har bilder som man faktisk vil dele, så er det fint å laste det opp på flickr.com og legge det under en Creative Commons-lisens. Da kan andre bruke bildene dine med god samvittighet (og kreditering til fotografen, så klart).

    Lik

  4. Takk for hyggelig kommentar. Fine tips der. Det er ikke alle fotografer som teller penge hele tiden, men vil dele fritt mot litt ære og heder 🙂 Og for de med behov men uten betalingsvilje/kraft er det greit å kunne låne bilder aldeles gratis på slike nettsteder. Jeg har ikke skummet dette markedet, men det er flere steder på nett der man kan hente ned gratis bilder.
    Du hadde forresten en interessant artikkel om Instagram på din blogg, men ble vedtektene om fri deling trukket tilbake, eller var det storm i et vannglass?

    Lik

  5. Ingvild sier:

    Jeg er litt usikker på om det hele bare var storm i et vannglass, men jeg må innrømme at jeg er forvirret når det gjelder slike retningslinjer. Hva som må juridisk stå for at de i det hele tatt kan vise bildene dine på nettstedet, og hva som gir dem utvidede rettigheter er utrolig forvirrende. Personlig har jeg sluttet å stole på Facebook og Instagram, i alle fall med «skikkelige» bilder som jeg ikke ville gitt vekk, jeg deler dem heller andre steder (som Flickr eller Google+) og sender link til dem jeg vil vise dem til.

    Forresten er det viktig å være obs på Flickr og lignende gratissteder. Jeg fant et bilde der engang som var lastet opp av en bruker, lisensen var satt til CC, men et kjapt bildesøk viste at det egentlig var eid av et bildebyrå (Scanpix, tror jeg) og var absolutt ikke gratis å bruke. Hvis bildet er tatt i studio eller er «for» profft, så hender det jeg tar en dobbelsjekk.

    Lik

  6. Hei Ingvild. La oss slå fast: «It’s a jungel out there». Ved å legge ut bilder, nesten uansett kanal, så er det en viss fare for at bildene dine blir rappet – eller lånt. Selv om du seriøst legger ut bilder på eget nettsted med tydelig info om salg/betingelser, så er Google der og henter dine saker, og presenterer bilder på en måte som kan forlede både den ene og den andre. Dette er noe må vi leve med. Så kan vi jo – som du skriver – bevisst la være å delta i nettverk som har et litt tvilsomt forhold til eiendomsretten.

    Lik

  7. Her en artikkel fra Kamer & Bild, feb 2013: Fra og med 16. januar 2013 får Instagram rett til å selge dine bilder. Uten vederlag. Så får vi se hvem som har misforstått hvem denne gang da: http://www.kamerabild.se/nyheter/programvara/instagram-far-ratten-att-salja-dina-bilder-1.516453.html

    Lik

Legg igjen en kommentar

