Fembøring – og skuddklart kamera

Det hender man er på rett sted til rett tid. Da hjelper det lite å ha kamera nederst i sekken og med feil optikk. Fra min tid som fotojournalist ble det en vane å alltid være skuddklar og med et passende objektiv på kamera. Det er vel noe de fleste kan trene seg opp til – hvis det er ønskelig.

Bildet her er fra en av dagene i Nord-Norge da lufta sto stille og fjorden lå som et speil. Det var så varmt at man nødig gikk, men derimot skaffet seg litt ventilasjon ved å sykle. I shorts. Det er ikke vanlig!

Jeg syklet ut av byen, ned til ei strand, der jeg speidet etter et spesielt motiv. Plutselig hørte jeg motordur fra sjøen. Av den rolige sorten. I fin fart kom en fembøring glidende gjennom sjøen, slik som bare denne type båter gjør.

Klikk på bildet for få det i maks størrelse. Du kommer tilbake til bloggen ved å klikke på returpila øverst til venstre

Mitt kamera ligger lett tilgjengelig i sykkelveska på styret, men nå var det allerede i bruk. Båten kom ganske fort. Jeg rakk bare fem-seks bilder mellom holmer og skjær. Det gjaldt jo også å få en bra komposisjon, noe som ikke var aldeles enkelt sånn «on the fly». Jeg valgte dette bildet som det mest harmoniske: Skjær med varme farger gir bra forgrunn, så den stilige båten og deretter landskapet langt bak i blå varmedis.

Kamera: Fuji X-T2. Linse: Fuji XF 16-80 F4 R OIS WE, @ 80 mm. f:8, 1/640 sek og ISO 200.

Hvis du er kjent i området og/eller fjellklatrer, kan jeg opplyse av fjellformasjonen foran masta heter Kuglhornet og ligger i Efjord.

Båten heter «Frøya» og eies av Paul Larsen. Jeg er imponert over entusiaster som bruker tid og (mange) penger på å ta vare på vår kystkultur.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg liker dette bildet. Kanskje har det noe med «roen» i bildet å gjøre. Kanskje har det også noe å gjøre med at dette motivet er tidløst, og i prinsippet kunne vært avbildet/malt for hundre år siden.

Her er hva Store norske leksikon skriver om fembøringen: Fembøring er en nordnorsk tradisjonsbåt som ble bygget for fiske med torskegarn eller skreigarn, og er den aller største av nordlandsbåtene.

De første fembøringene ble bygget på slutten av 1700-tallet og var mellom 10,6 og 11,6 meter lange, hadde seks rom og et mannskap på seks.

Fembøringen kjennes blant annet igjen på den karakteristiske løftingen akter, en slags kahytt som kunne brukes til ly og overnatting når man seilte til og fra de store fiskeriene. Løftingen ble satt på land under selve fisket.

Men ikke glem av det med å ha kamera skuddklart.

Forfatter: Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og fotograf. Studert sosiologi og journalistikk. Tidligere arbeid: Fotojournalist i avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring, statlig ansatt med internettportalarbeid. Nå pensjonist, men still going med foto, tekst og web-arbeid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s