Ikeabildet

Hvis du har litt tid i helga, så anbefaler jeg en morsom og litt spesiell film om et av verdens mest solgte bilder (?) og historien om å finne frem til hvem fotografen var.

Den handler om Amsterdam, om en dyktig motefotograf som tok et tilfeldig bilde av en sykkel som sto parkert ved en kanal, om et bildebyrå, om IKEA som kjøpte rettighetene for noen få dollar – og som senere produserte og solgte dette bildet i format 100×140 cm i tusenvis av eksemplarer over det meste av verden.

Og altså om en kjøper/eier som ga seg f.. på at han skulle finne ut historien om bildet og om fotografen som tok det.

Litt av en detektivhistorie, som han altså var smart nok til å lage en liten film av. Kommentarene er på flamsk mens filmen er tekstet på engelsk.

10-tusen-kroners-spørsmålet får vi derimot ikke svar på: Hva er det som gjør at ett bilde blir så enormt populært, mens nesten ingen bryr seg om bildet ved siden av? Oppskriften på dette finnes dessverre ikke.

Enjoy!

Reklamer

Forfatter: Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og fotograf. Studert sosiologi og journalistikk. Tidligere arbeid: Fotojournalist i avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring, statlig ansatt med internettportalarbeid. Nå pensjonist, men still going med foto, tekst og web-arbeid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s