En fasinasjon for firkanter

Det er noe med firkanter som fasinerer meg. Firkantede former som vinduer og dører og husfasader kan være ganske stilige. Derfor har det blitt en del slik bilder, spesielt av dører og vinduer, opp gjennom årene. Og spesielt i litt sydligere strøk av verden, der man boltrer seg noe mer i farger enn vi gjør her til lands. Der kan jeg vandre rundt i timevis og fotografere.

Jeg er overbevist om at en psykolog ut fra denne fasinasjonen for firkanter ville kunne rynke øyenbrynene og antyde en eller annen diagnose. Og Freud tør jeg ikke engang tenke på. Men sånn er det altså med meg.

Dette er ikke noe prosjekt i egentlig forstand fra min side, mer bare det at jeg samler på slike bilder når jeg er ute og farter, enten det nå er i egen by eller under mer tempererte himmelstrøk.

Jeg så en gang en stor plakat satt sammen av like store småbilder, alle dører fra Stavanger. For et flott prosjekt og for en flott plakat. Og så undrer jeg meg på om ikke du også – når du tenker godt etter – har en eller annen mer eller mindre sær interesse for et tema eller emne eller en grafisk figur. Som for eksempel firkanter eller rundinger eller røde prikker…

Hva med å finne frem noen av disse bildene og sette dem sammen til en flott plakat. Det er en forholdvis enkel og hyggelig oppgave å samle bilder og montere dem sammen i Photoshop til ett bilde, for eksempel i format 70×100 cm. Når du har gjort dette, legger du bildefila på vent. En del av labbene, for eksempel FotoKnudsen, har med korte mellomrom kjempetilbud på produksjon av bilder. Oftest på få timers varsel, og med varighet kanskje bare en helg eller en dag. Så da må bildet ligge klart til bestilling.

Forresten, vet du hva en firkant er? Det gjorde ikke jeg heller, strengt tatt, før jeg begynte å Google. Her er én definisjon: «I en såkalt enkel firkant vil ingen av sidekantene krysse hverandre, og summen av de innvendige vinklene vil være 360°. Omkretsen av firkanten er lik summen av de fire sidelengdene. Firkanter kan videre klassifiseres i en rekke undergrupper, som parallellogram, rektangel, kvadrat og rombe.»

Men, altså: Hva er ditt lille ukjente prosjekt?

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

