Er du fotograf eller knipser?

"Vinterskog"

To litt ulike innspill i forhold til «det å fotografere» kom deisende ned i fanget mitt. Det ene i en mail fra en god fotokompis. Det andre via en nett-tjeneste som støvsuger alt som har med foto å gjøre, worldwide, og serverer det samlet til morgenkaffen.

De var begge av den typen som får en til å stoppe opp og tenke. Innfallsvinklene er litt forskjellig, men i bunn og grunn handler de om det samme: Hvordan vi fotograferer.Lofoten, juni 2013. Fra en fotosafari i området Nusfjord-Ramberg.

Den første treffer meg midt i magen. Selv om jeg er vokst opp i den analoge tiden har jeg som fotojournalist og siden som fotograf i reklamebyrå lært meg å sløse med film. Senere har jeg gått over til å sløse enda mer med digitale bilder. Men også (og kanskje ikke minst) for deg som er vokst opp i den digitale tiden, bør den være til solid ettertanke.

Den andre artikkelen stiller spørsmålet om vi egentlig er fotografer, eller bare er steike flinke til å trykke på knappen på et teknisk apparat for å fange tiden. Lager vi bare en ren reproduksjon av noe gjennom en innretning kalt fotoapparat? Eller klarer vi å legge noen av våre egne «penselstrøk» i bildene vi skaper, slik som de gamle mestrene gjorde med sine malerier.

Som tidligere fotojournalist levde jeg av å fange tiden, men alle som har vært i den bransjen vet at de beste både fanger tiden og ånden i ett bilde.

Her er de to tekstene, uten ytterligere kommentarer fra min side.


Jobber du digitalt eller analogt?

Enkelte personer som ikke har opplevd den analoge tidsalderen og som ser at hver eksponering ikke koster det kvekk, har ofte med seg hundrevis av bilder hjem etter en dag ute med kamera. På minnebrikka ligger det da 95 % skrap og 5 % med potensielle bra bilder – om man er heldig.

Foto: Jan Arne Emilsen

Foto: Jan Arne Emilsen

Etter tidskrevende søking finner de kanskje de bildene som har potensiale til å bli til noe.

Underbevisstheten min jobber fremdeles analogt og vil finne potensielle bra motiver før jeg sjekker innstillinger og komposisjon og tar en eksponering – dersom det er et stillbilde.

Det ender gjerne med at en dag ute resulterer i høyst 5 – 10 eksponeringer, ofte ingenting. Da er det forholdsvis enkelt å finne de dårlige, potensielt gode, og de gode bildene.

Denne metoden er kanskje i overkant konservativ, men den funker for meg, men det hender at jeg banner over en kvist som er i veien eller at jeg skulle tatt et skritt til siden. Unntakene finnes selvfølgelig, eksempelvis på bilkirkegården i Sverige der motivene lå tett i tett og hvor lukkermekanismen fikk kjørt seg.

Tekst: Jan Arne Emilsen, Oslo.

(Bildet fra bilkirkegården under her er fra vår felles fotoshoot sommeren 2016. Se også bloggartikkel fra bilkirkegården her).Båstnäs bilkirkegård, Sverige

 

 


Are You a Photographer, or Just a Camera Operator?

(Noen utdrag av artikkelen:) When I go to a photography exhibit or show, I find myself looking at similar work: photographs made from an inkjet printer that are just stylized archives. Be it a photo of a bird, a dress, a subject or event. Whatever it is, it’s just a photograph. A photograph that can be easily duplicated with the simple press of a button. A print on a piece of paper, nothing more, nothing less.

Where is the artist’s brush stroke? Where is the photographer’s unique thumbprint, aside from on top of their shutter button?

Isformasjoner i elv

Photography is mainly used as an archive medium. That’s all well and good if that’s all you use photography for. Many people love photography for this aspect alone. But for me, that just makes you a camera operator, not an artist.

I feel that the collective group of photographers out there aren’t putting their own brush strokes into their work. We aren’t capturing an idea, rather just a moment.

The majority of us are camera operators, obsessed with settings and techniques instead of focusing on concepts and our own unique vision. So what’s the meaning behind your work? Where does your camera end, and your idea begin?

Tekst: A.B Watson. Han er fotograf, bosatt i Auckland, New Zealand.  

Du kan lese hele artikkelen på Petapixel her.

 

Advertisements

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s