Tele eller vidvinkel: Du bestemmer perspektivet

Hvis du har et passe utvalg linser, er det i stor grad opp til deg å bestemme hva du vil formidle – dvs. hvordan du vil presentere det du tar bilder av.

For litt siden var jeg på et velholdt og fotogent fiskevær i Nord-Troms. Det heter Havnnes (på kart også kalt Hamnnes) og ligger på sørspissen av Uløya. På vestsiden av fjorden, 9 kilometer unna, ligger den nordligste delen av Lyngenalpene. Hva er vel stiligere enn blått hav i forgrunnen, de hvitmalte flotte bygningene på kaia og Lyngsalpene bak?

Utstyrt med et Fujifilm X-E2 kamera, med en APS-C-sensor (halvformat) en kraftig vidvinkel (12 mm), en normalzoom og en telezoom, ble det tatt en del bilder denne helga. Jeg har tenkt å vise deg tre bilder på rad av samme motiv, men med helt ulike uttrykk.Handelsstedet Havnnes på Uløya i Nordreisa kommune i Troms fylke.

Bildet over her er tatt med min normalzoom, en 18-55mm 2,8-4, på 18 mm (tilsvarer 27 mm i fullformat), f:9, 1/480 sek. Det er jo et greit oversiktsbilde. Problemet er bare at fjellene bak her er lavere og mer puslete enn vi ser det i virkeligheten fra kaia jeg står på. Hvis jeg hadde zoomet inn til om lag 35 mm (tilsvarer 53 mm i fullformat) ville jeg fått mindre med (neppe verken fiskebåt eller hjell), men til gjengjeld ville fjellene blitt mer «normale» i forhold til hva jeg egentlig så der og da. Så er det da heller ikke uten grunn at man kaller objektiver på rundt 50-55 mm for «normaloptikk».

Handelsstedet Havnnes på Uløya i Nordreisa kommune i Troms fylke.

Bildet over her er tatt fra samme standplass etter hva jeg husker. Men nå har jeg tatt på et større zoom-objektiv, et 55-200 mm, 3,5-4,8. Bildet er tatt med minimum zoom, altså på 55 mm (tilsvarer 83 mm i fullformat), og med f:9 og 1/680 sek. Det er mer «imponatoreffekt» over fjellene, men bildet lyver en del. Fjellene er større her enn de så ut i virkeligheten, og avstanden bak til fjellene oppleves også som mye mindre enn 9 kilometer. Løgn og bedrag altså, men det er denne type bilder som de fleste nok ville benyttet i reklamesammenheng. Det er altså ikke slik i virkeligheten, men jeg tror neppe noen turist ville slått i bordet og forlangt pengene tilbake.160703_untitled_333-2-X2

Det siste bildet er tatt fra ferga som går nordover fra Havnnes til tettstedet Uløybukt. Et stykke ut i fjorden skrudde jeg telelinsa opp til 200 mm (som tilsvarer 300 mm på fullformat). Øvrige data er f:5,6 og 1/800 sek. Her ser det ut som om jordkrummingen og bølgene sluker selve kaia. Mest fremtredende er imidlertid fjellene som nå har antatt helt unaturlige dimensjoner. Jeg kan ikke se for meg at et slikt bilde ville blitt benyttet i reklamesammenheng. Det lyver ganske enkelt for mye.Handelsstedet Havnnes på Uløya i Nordreisa kommune i Troms fylke.

Det siste bildet over her er tatt med en Samyang 12 mm f:2 manuell linse. Bildet er tatt ganske nært bygningene og kaia. Legg merke til at du nå knapt ser fjellene bak. Her er det selve handelsstedet som vises frem.

Det er altså du som gjennom ditt valg av optikk bestemmer hvordan du ønsker å fremstille et motiv.

PS: Jeg har et par lenker til det svenske fotonettstedet Cyberphoto. Årsaken er at dette nettstedet etter min mening har svært grundige og ærlige omtaler av fotoutstyr. Hvor du så velger å handle er en helt annen sak.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tele eller vidvinkel: Du bestemmer perspektivet

  1. Halle Falch sier:

    Flotte bilder.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

