Må et bilde ha et navn?

Mange gir bildene sine et beskrivende navn. Det vil si: Beskrivende ut fra hva fotografen ser i bildet. Andre gjør ikke det. Og noen har sterke meninger om begge deler.

Jeg kommer fra et avis- og senere reklame-miljø der et bilde var som ei pølse i slaktetiden: Inn, bruk, ut! Og ferdig med det. Jeg tror knapt jeg har gitt noen av mine mange tusen bilder et navn. Jo, forresten, men da i hovedsak på fleip og for å provosere. Bildet nedenfor er ett slikt eksempel. Hva det heter? Jo, selvsagt, «Naust i solnedgang».151006_HH_139

Så hender det jeg svinger innom fotoklubb-miljø. Der har de et helt annet forhold til bilder og titler. Etter hva jeg forstår må bilder som sendes til konkurranser og tilsvarende ha en tittel.

Nylig ramlet jeg over en artikkel skrevet av Erez Marom, en profesjonell naturfotograf med base i Israel: Flink på avtrekkeren, flott bildesyn, stilige komposisjoner – og en fantasi over en annen verden når det gjelder å finne malende titler på bildene sine. Kanskje i overkant, men ha nå i mente at jeg generelt har et litt annet syn på dette.

Erez Marom: 'Spot the Shark', Breiðamerkursandur, Iceland, January 2013

Erez Marom: ‘Spot the Shark’, Breiðamerkursandur, Iceland, January 2013

Jeg overlater til ham å argumen-tere for sitt syn. Uansett er det spennende lesing, og for en som lever av å selge bilde ser jeg nok (litt motvillig) at en god tittel kan være sterkt salgsfremmende.

Desto mer interessant er diskusjonen i etterkant av artikkelen. Her var det mange klare synspunkter:

Erez Marom: 'Cloud City', Sossusvlei, Namib Naukluft Park, Namibia, May 2014

Erez Marom: ‘Cloud City’, Sossusvlei, Namib Naukluft Park, Namibia, May 2014

-Jeg vil la bildene fortelle sin egen historie.

-Mange gode tanker her. Har aldri tenkt over dette med navn på bilder på denne måten før.

-Alt for klissete. Det rekker lenge å fortelle hvor bildet er tatt eller bare beskrive det.

-Jeg er typen som bare bruker å kalle mine bilder for «Storfoss #1, osv.», men jeg har muligens endret oppfatning etter denne artikkelen.

-Med fiks ferdige titler hindrer du seeren i å reflektere over bildet, og du lukker døra for selvrefleksjon.

.. og en slår fast at dette også ble diskutert da han studerte foto for «ørten» år siden: brukte man titler fikk man kjeft, og brukte man ikke titler fikk man også kjeft.

Mer info:

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

