Hele historien i ett bilde

Som tidligere fotojournalist har jeg stort sett alltid hatt muligheten til å fortelle historier gjennom flere bilder og gjerne også med tekst. Jeg beundrer sterkt de som klarer å fortelle tilnærmet komplette historier i ett eneste bilde.

Jeg har tidligere skrevet litt om bildet «The Migrant Mother» (bilde ovenfor), fotografert av Dorothea Lange under den amerikanske depresjonen på 30-tallet. Det er et bilde som etter min mening klarer å uttrykke depresjonens komplette fortvilelse, sult og håpløshet. Alt i ett bilde.

Tilbake i velstands-Norge og i en ganske annen setting finner vi mange av bildene til Rune Johansen. På en god og ærlig måte klarer Rune Johansen å si temmelig mye om den/de personene som bor og lever i et hus, bare ved å vise interiørbilder: Sofaen, salongbordet og noen bilder på en tapetsert vegg. Mange bilder er uten folk. Noen med. Begge like sterke. Etter hvert har vi også fått bilder av eksteriør. Like spennende. Bøkene til Rune har velfortjent blitt publikumssuksesser og har fått gjeve priser. Hvis du vil lese mer om ham, finnes en etter hvert ganske gammel men desto bedre artikkel om ham fra nettstedet foto.no. Og bøkene hans bør finnes i enhver god bokhandel og på biblioteket.

For et par år siden var jeg på en ukelang fotosafari i flotte Lofoten. Denne dagen var det Sankthansaften. Det var mildt, nesten ikke et vindpust og selvsagt lyst døgnet rundt til tross for at havskodda lå som et lokk over det meste av yttersi’a.

Store deler av året er dette ikke normalsituasjonen i Lofoten. I Lofoten hengsler de ytterdørene slik at sørvesten ikke river døra av husene i første og beste orkan. Folk flest er vant til å sette sjøbein når de beveger seg utendørs, og mange er familiær med å tjore fast både traktoren og annet løsøre når værmelderne på TV senker stemmeleiet og ser bekymringsfulle ut.

For mange mennesker langs vår ville kyst vil bildet ovenfor neppe være spesielt unormalt på noen måte. Men for en som er flasket opp innerst i en fjord, og for mange andre i kongeriket, vil jeg tro at dette bildet kan fortelle noe om både vær, vind, folk og fe. Altså ett slikt bilde som forteller en historie om et folk og en kultur og ikke minst om klimatiske forhold.

Jeg har i fantasien mange «tolkninger» av bildet uten å kjenne historien bak: Her er verken ringmur eller sokkel som man kan forankre plankene i. Redskapsboden er derimot forsøkt holdt på plass med stein på alle sider, og hele huset er solid (?) stroppet over tak, med fester som er boret ned i store, men like fullt runde steiner. Hele prosjektet virker meningsløst. Det er til og med ikke mulig å komme seg inn i boden. Kanskje er dette likevel godt planlagt? Kanskje er det improvisert i full fart for å unngå å måtte hente ned redskapsboden i sine enkelte faktorer fra fjellsiden bak. Hvem vet?

Jeg ser for meg mange historier bak dette bildet. Du får kanskje dine assosiasjoner. Nå er ikke virkeligheten så viktig her. Det viktigste for meg var å forsøke å fortelle en historie i ett eneste bilde.

(Som vanlig kan du klikke på bildet og se det i større format. Du kommer tilbake til bloggen ved å klikke på returpila øverst i venstre hjørne på nettleseren din)

Advertisements

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s