Se på skyene

Se på skyene, sa min fotokompis tidligere i sommer, og grep fotoapparatet. Vi kjørte rundt på Andøya og Senja og speidet etter landskapsmotiver.

Det tok litt tid før jeg skjønte hva han mente. Etter et nylig avsluttet opphold lengst nord i Østerdalen, forstår jeg enda mer av dybden i budskapet.

(Som vanlig kan du se bildene i fullt format ved å klikke på dem. Du kommer tilbake til bloggen ved  klikke på tilbakepila øverst til venstre i nettleseren din). 150809_Os_189-Edit

Her er historien: Jeg er født og oppvokst nord i landet i en by med høye fjell på tre kanter med unntak av fjorden som også er omkranset av fjell. Heller ikke ytterst i fjorden ser vi horisonten i egentlig forstand. Himmelen er noe man har over seg. Ikke bortover. Det er klart man blir litt påvirket av slikt.150801_untitled_291-Edit

Min fotokompis har trådt sine barnesko på flatbygdene i Hedmarken og er vokst opp mellom trauste trær, åpne åkerlandskap og åsrygger så lave og slake at vi nordpå ikke engang har navn på en slik geografisk tildragelse. Dette er et landskap som for et utrenet øye kan fortone seg så ensformig og kjedelig at man etter et par dager går inn i en dyp depresjon. Men det var altså før jeg ble gjort oppmerksom på himmelen og skyene.150730_untitled_080-Edit-Edit

I det nord-østerdalske-landskapet som jeg befant meg i tidlig i august, i starter himmelen i horisonten og ender i horisonten bak deg, stort sett hele veien rundt. I motsetning til hva jeg er vant til, ser man her skyene milevis unna, langt pokker inn i Rondane og Jotunheimen: Lyse lette skyer og mørke uværsskyer, flate og runde skyer og skyer med skifasong. Her kan man sitte og se at det er blygråe skyer over Forollshogna, at det småregner i Dalsbygda mens sola får mosen i Hummelfjell til å lyse vakkert mot en knallblå himmel, velsignet med et passe antall grå ulldotter her og der.150731_untitled_201-Edit

Jeg opplevde at det var her, oppe i skyene, at spenningen og variasjonen lå. I tillegg var det et landskap og en natur som skrek etter å bli fremstilt i sorthvitt.

Når horisonten blir lav nok – enten man nå befinner seg i et flatt høyland, på Hedmarken eller helt ute ved kysten – er det smart å vende blikket bortover og oppover. Og det på en helt annen måte enn jeg har vært vant til.

Se på skyene.

Nå har jeg lært. Men det tok jaggu meg en del år.

Fakta: Bildene er fotografert med Fujifilm X-E2, sort sett med 18-55 2.8-4. RAW. Ikke filter. Bildene er justert som fargemotiv i Lightroom 5.7 og deretter konvertert til sorthvitt i Nik Silver Efex Pro 2. 

Motiv. Fra øverst til nederst: Vann mellom Røros og Synnervika/Femunden. Grøhøgda/Hummelfjell. Fra Hummelfjell og ned mot dalen. På veien fra Olavsgruva tilbake til Røros. 

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Se på skyene

  1. Leif Simonsen sier:

    På baksiden av vår lokalavis Fremover har det ofte vært bilder som en eller annen leser har tatt av himmel og hav som sannsynligvis så aldeles strålende ut en sommerkveld. Men jeg synes ofte de er svært så «flate» og intetsigende. Avistrykkingen har vel litt av skylden for det?

    Likt av 1 person

  2. Jeg tror nok den viktigste årsaken er at mange/de fleste(?) innsendte bilder er ubehandlet. Rett fra kamera med andre ord. Øyet er dynamisk og «blender ned» når vi ser på himmelen, og «blender opp» når vi ser ned på hovedmotivet. Det kan ikke kamera gjøre (ennå). Da må man enten bruke avtonet filter under eksponeringen, eller man må etterbehandle bildet.
    Så er det rett at mye av «dynamikken» i et bilde kan forsvinne under ikke helt optimale trykkeforhold, som f eks avistrykk. H 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

