Hvorfor proffutstyr (som regel) gir bedre bilder enn amatørutstyr

Det er ikke aldeles uventet, men like fullt et lite paradoks for en gammel sosialdemokrat, at ei linse til 20 000 kroner kan lage så utrolig mye bedre bilder enn ei linse til en tusenlapp eller to. I gitte situasjoner er det også en sannhet med betydelige modifikasjoner at det er fotografen som skaper bilder, ikke utstyret.75 års minnemarkering

Bakteppet for dette blogginnlegget er et arrangement hvor jeg etterpå vurderte mine bilder opp mot de bildene en del andre tok.

I slutten av mai i år var det i Narvik et stort arrangement som jeg hadde lyst å fotodokumentere. Bakgrunnen var dramatisk nok. 75 år tidligere, og da snakker vi om starten på den andre verdenskrigen, ble det like nord for byen utkjempet et enormt slag – til lands, til vanns og i lufta. Franske, polske, engelske og norske styrker bekjempet den tyske okkupasjonsmakten. Få dager senere måtte de allierte riktignok trekke ut alle styrkene, og tyskerne kom tilbake. Under resten av krigen ble dette slaget holdt frem som et bevis på at den tyske krigsmaskinen ikke var uslåelig. Hensikten med arrangementet var å minnes 75 årsdagen, og hedre noen av de svært få gjenlevende veteranene fra disse kampene – som nok dessverre har kommet en del i skyggen fra «gutta på skauen». 30 000 soldater deltok i kampene om Narvik. 8 000 militære og sivile døde. Det sier litt om omfanget.

75 års minnemarkering

Tilstede under minnemarkeringen var Kronprinsen, forsvarsministeren, stortingspresidenten og representanter fra forsvaret i flere land. Pluss som nevnt noen få veteraner.

God presse-plassering
Jeg kom meg inn sammen med resten av pressen, hvilket bl.a. innebar god plassering og egen pressebuss mellom de ulike arrangementene denne dagen. Allerede her ligger selvsagt mye av hemmeligheten bak bedre bilder. I tillegg kommer «strategisk planlegging», hvilket innebærer at man hopper av og går sine egne veier når det ansees nødvendig for å få de bildene alle de andre ikke får.75 års minnemarkering

Min oppgave var å dokumentere for vårt museum, ikke nødvendigvis å levere de mest spektakulære bildene til en stresset deskleder samme kveld. Det betydde også at jeg kunne være på utkikk etter andre detaljer og andre vinklinger enn mange andre.

Mine pressekolleger hadde godt nok og dyrt nok utstyr. Mine refleksjoner går på de mange andre som fotograferte og som i dagene etterpå la ut flotte bilder på nett.

Større blenderåpning
Hva er så forskjellen på ei billig linse kontra ei dyr linse? Svar: Det meste. Men kanskje viktigst i denne sammenhengen er at den dyre er mer lyssterk (har større blenderåpning). Kombinasjonen av ei lyssterk linse og en fullformatbrikke gjør at man kan plassere skarpheten akkurat der man ønsker, og legge det meste andre uskarpt. Når jeg for eksempel fotograferte soldater som holder kranser, så valgte jeg å ta bildene delvis over en hekk slik at bildet fikk en fin innramming gjennom en passe uskarp forgrunn. I og med at jeg brukte blender f: 2,8 ble også bakgrunnen sløret. At soldatene var plassert foran flaggstenger var det ikke så mye å gjøre noe med. Hadde jeg stått på akkurat samme plass med et amatørkamera (cropfaktor 1,5) og ei kitlinse (typisk: 18-55 f: 4-5,6), så hadde jeg ikke vært i nærheten av å få de samme bildene. Men denne forskjellen koster. Vi snakker kanskje om +17 000 for kamera og +23 000 for linsa. Det er altså ikke bare i FIFA at pengene rår.

This slideshow requires JavaScript.

To kamerahus
Neste store forskjell på å få de bildene man ønsker når noe skjer fort, er å kunne jobbe med flere kameraer med ulike brennvidder: Man har et kamera til enhver hendelse. Jeg vurderte å bruke min gode gamle Nikon D300 med en lyssterk normalzoom som B-kamera, men valgte faktisk bort dette til fordel for den langt lettere og mindre Fujifilm X-E2. Det er fryktelig å si det, men dette nye speilløse kameraet gir skarpere og bedre bilder enn D300. Ulempen er at den på langt nær skyter like fort og at linsa ikke har fast lysstyrke. Men disse ulempene veide (i bokstavelig forstand) mindre enn fordelene.

Med god plassering og godt utstyr gikk det stort sett greit å få de bildene jeg ønsket meg. Bildene ble lagt ut på mitt fotonettsted. Telleverket stoppet på vel 40 000 bildevisninger den dagen.75 års minnemarkering

Bildetekst: For 75 år siden var disse karene unge og relativt uerfarne soldater som slåss mot topptrente tyske soldater. Og vant.

Her litt tekniske og praktiske data:

Kamera 1: Nikon D700, fullformat. Linse: Nikon 70-200 f:2,8, håndholdt med VR innkoblet. Teleconverter 1,4 i ny og ne. Det regnet mer eller mindre hele dagen. Lyset var deretter. I lange perioder måtte jeg opp i 3200 ISO. Selvsagt RAW. Modus: Programstyring for det meste, med iherdig «tommelfingerjustering» for å få rett kombinasjon til hvert motiv. Delvis også A og S-modus når det var viktig å holde kontroll på henholdsvis blender og tid.  Med teleconverter blir min 70-200 til 100-280, men til gjengjeld mister jeg en blender. Kameraet var stort sett hele tiden innstilt på rask seriefotografering som gir ca. 4 bilder pr sekund (jeg anså det ikke nødvendig å bruke ekstra batteripakke som gir 8 b/sek, dette også ut fra en vekt/nytte-vurdering)

Kamera 2: Fujifilm X-E2, speilløst, APS-C. Linse Fujinon XF 18-55 f:2,5-4. I og med at signalbehandlingen er så god, valgte jeg å kjøre manuell hastighet og manuell blender, mens jeg stort sett overlot ISO-en til kameraet. Her brukte jeg jpg-format. Dette kameraet leverer tilnærmet perfekte jpg-bilder.

Bildebehandling: Lightroom 5,5.

This slideshow requires JavaScript.

Bildetekst: De fleste bildene snakker for seg, men jeg må kommentere disse to: Som avslutning på dagen sang Heidi Ruud Ellingsen en forrykende flott versjon av klassikeren fra andre verdenskrig, «We’ll meet again», med et herlig komp. Kronprinsen fikk go’fot, og både forsvarsministeren og stortingspresidenten var med på notene de også.

Hvis du vil se flere bilder fra dette arrangementet, så finner du dem her. Fordi jeg brukte to kameraer og lastet inn bilder i flere omganger, kommer bildene på nettstedet ikke i kronologisk rekkefølge.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Hvorfor proffutstyr (som regel) gir bedre bilder enn amatørutstyr

  1. Jan Arne Emilsen sier:

    Er hjertens enig i dine betraktninger. Innen foto får du virkelig hva du betaler for. Billig kan være bra nok, men som regel vil kamerahus/prosessor i dag være så bra at den begrensende faktor vil være linsene. Uten en førsteklasses linse vil ikke kameraets prosessor kunne yte det den er beregnet for. Det hjelper ikke med en Nikon D810E med 36 megapixlers oppløsning dersom linsa ikke klarer å utnytte dette. Full formatets evne til å fokusere kun på en liten del av et motiv skal ikke undervurderes, men med Lightroom 5.7 med sirkulær gradering, er det mulig å tone ned for-og bakgrunn ganske så effektivt i etterbehandlingen.

    Likt av 1 person

  2. Halle J. Falch sier:

    Fenomenalt gode bilder.

    Likt av 1 person

  3. Rita Anne Berntsen sier:

    Fantastisk, Harald, du er en MESTER med kamera!

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

