Bilder av en solformørkelse

Alt var klart. Jeg var på min faste kontorjobb og hadde tatt med alt relevant fotoutstyr for denne enestående oppgaven: Kamera sto ferdig montert på stativet med en 200 mm tele og en 1,4 teleconverter. Det blir 280 mm. Så hadde jeg børstet støvet av min gamle gode Nikon D300 med APS-C-brikke. Med en cropfaktor på 1,5 opererte jeg nå i praksis med en 420 mm linse. Helt ytterst var et Lee Stopper-filter montert.  Nå var det bare å vente. Jeg skulle åpne vinduet og stille inn mot sola i det avgjørende øyeblikket.

Månen har ganske nylig passert sola.  Det ser mer ut som et mislykket målebilde.

Månen har ganske nylig passert sola. Det ser mer ut som et mislykket månebilde.

Nå var riktignok Svalbard det ideelle stedet, siden vi der skulle få en total solformørkelse. Så gal og så mye penger har jeg ikke. Jeg valgte nevnte plassering av praktiske og økonomiske grunner. Dessuten: Inne var det 20 grader pluss. På Svalbard var det like mange minus. Og så er solformørkelsesbilder ikke det som står øverst på interesselista mi.

Værprognosene var gode. Det var også bra vær på morgenen. Men da månen skulle sige inn foran solskiva (eller var det omvendt, bare bak) kom også skyene. Og snøbygene. Da det magiske øyeblikket kom og solformørkelsen skulle være tilnærmet total, syv minutter over kl. 11, var det tette skyer foran sola. At sola skinte rundt omkring på fjellene i nord hjalp meg ikke en millimeter, annet enn at jeg og mine kolleger fikk et visst inntrykk av plutselig skumring – midt på dagen.

Først mange minutter senere ble det mulig å skimte sola og månen gjennom skyer og snøbyger. Da var det faktisk mulig å skyte direkte siden Lee-filteret i bokstavelig forstand stoppet det meste. Vel, jeg måtte kompensere med -3.

Så nå har du oppskriften på hvordan du kan ta gode solformørkelsesbilder. Kjekt å vite siden det bare er 60 år til neste gang dette skjer i Norge.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

