Fotocollage – skapt av en kunstner

Hvis du har sett bilder av Anne Gundersen, så glemmer du dem ikke så fort. Jeg har fått med meg et par utstillinger av henne. Den seneste i midten av mars 2015. Siden forrige gang har hun utviklet bildekunsten ennå et hakk. Jeg fikk også denne gang hakeslipp. Jeg bare fortelle deg om denne spesielle fotografen og bildene hennes.150307_HH_276

Foto: Anne Gundersen fotografert i Galleri My i Narvik i mars 2015.

Hvis du leser CV-en så ser du at dette er en solid utdannet kunstner som bruker foto som virkemiddel. Og her ligger vel den store forskjellen i dine og mine bilder sett i forhold til de hun skaper. Hun knipser ikke bilder, men hun «skaper» dem – først i hodet og senere på skjerm og papir.bilder19

Anne Gundersen er født i Bodø i 1957. Hun bor og arbeider nå på Utskarpen, ei lita bygd en halvtimes biltur fra Mo i Rana i Nordland fylke – det vil si om lag midt i Norge. Herfra farter hun rundt på Nordlandskysten med sitt fullformat Nikon-kamera og samler på motiver. Det vil si alt som før eller senere kan bli elementer i hennes bildeverden. Det kan være hus, båter, en sky, en klessnor, ei katt, en rein, mennesker…bilder38

Deretter «klipper og limer» hun elementer sammen på sin datamaskin ved hjelp av Photoshop. Og for ordens skyld (og til trøst for de som vegrer seg å gå dypere inn i det moderne mørkerommet): Anne Gundersen er i hovedsak selvlært i dette programmet, og hun behersker det bedre enn de fleste.

Dette er en herlig blanding av foto og kunst som man både bli imponert over og glad av å se på. Enjoy.

This slideshow requires JavaScript.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Fotocollage – skapt av en kunstner

  1. Liv Elin sier:

    Simpelthen digge bildan hennes…ho e kjæmpeflink! 😀

    Likt av 1 person

  2. tusen takk Harald for denne herlige oppsnakken fra deg 🙂 mvh anne gundersen

    Likt av 1 person

  3. Veronica sier:

    Utrolig stilige bilder! Har ønsket meg et sånt lenge 😉

    Lik

  4. Det er nok på mi ønskeliste også… Og sikkert for flere. Ingen bloggsak har vært delt mer på Facebook enn denne. Anne må nå ha truffet noe rett i sjela.

    Lik

  5. ❤ ❤ ❤ så takknemlig for så fine tilbakemeldinger harald

    Likt av 1 person

  6. Karen strandenæs sier:

    💚 jeg har et av bildene på veggen her 💚 og kunne godt tenke meg et til !

    Lik

  7. Hei Karen. Jeg har dessverre ingen på min vegg. Og jeg kunne også tenke meg minst ett til 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

