Skal det være noe mer før vi stenger?

For noen år siden stengte kommunen jeg bor i en lang og dyster gangtunnel mellom to bydeler. Siste dag den var åpen sørget jeg for å ta bilder inn i tunnelen. Som du kanskje har gjettet: Denne bloggartikkelen handler om å ta vare på historien.Bolagstunnelen

De som har fulgt med noen tid vet at jeg nok er i overkant interessert i fotohistorie. Når et område skal saneres, når ei bru skal bygges, når første båt legger til ei ny kai – da forsøker jeg å ha tid til å være der og ta bilder. Bildene legges inni mitt fotoarkiv på nett, slik at den som vil kan kjøpe bilder. Men for en stor del handler det om å ta bilder for historien. Jeg legger inn relevant informasjon i Capture-feltet i bildefila. I tillegg er det selvsagt også viktig å få med all relevant info om fotograf og copyright og den slags. I ny og ne brenner jeg en DVD, og gir denne til mitt lokale museum. Med dette kompletteres en fra før av solid historisk bildesamling.
Dette kan du også gjøre.Bolagstunnelen

Ikke bare de store hendelsene
Det er åpenbart at det må ryddes plass for De Store Hendelsene i historien. Da tas det også en god del bilder, ikke minst fra media. Men jeg er opptatt av at vi ikke må glemme å dokumenter det mest hverdagslige: Gatekjøkkenet, skolen, arbeidsplassene, slalombakken, fotballtreningen for jenter 10 år, treningen i svømmehallen, siste dag en butikk er åpen, et gammelt hus før det rives – eller en grafitti i en tunnel før den lukkes for godt.

Og så sørge for at bildene havner et sted der noen har interesse for og mulighet til å ta vare på dem slik at de får evig liv.Bolagstunnelen

Litt fakta: Tunnelen mellom to bydeler ble etablert som snarvei for gående under enorme dunger med jernmalm, og den ble raskt tatt i bruk som bomberom under andre verdenskrig. Under den kalde krigen ble tunnelen oppdatert til atomsikkert område. Så kom Glasnost. Bruken ble også redusert etter at «alle» fikk bil. I forbindelse med ombygging av lagerområdet ble tunnelen stengt.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Skal det være noe mer før vi stenger?

  1. Halle Falch sier:

    Ja Harald der har jeg med mange andre tilbringt mange ganger under krigen. Men bort fra det. Jeg begyndte å samle på dine artikler, men kom desverre til å slette dem ved en tilfeldighet(Trasig)men slik er det og jeg tror det er det eneste jeg skulle ha som har blitt slettet. Vel jeg ønsker deg og dine et flott nyttår med mye glede.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

