Bilder fra arbeidslivet

Har du bilder av deg selv på arbeidsplassen din? Jeg mener: Hverdagsbilder, ikke bilder fra julebordet eller firmautflukten. Men mens du sitter bak skrivebordet, i møter med kolleger, ved en eller annen maskin, på jobbreise, sammen med klienter, eller hva det nå måtte være. Det har de færreste. Det kan du «utnytte».Tannbehandling ved offentlig tannhelsetjeneste, Stormyra, Narvik.

Min erfaring er at svært få har slike bilder. Og at de flest blir glade for å få slike bilder. Kan du som fotograf gjøre noe med det? Selvsagt. Du kan få spennende bilder.  Pluss bilder som vil få historisk interesse. Pluss bilder som vil glede han/hun som er på bildet. Vinn, vinn, vinn med andre ord.3.5.2011: Postmannen leverer post i Fjellveien

Jeg har som regel et eller annet kamera med meg. Overalt. Ofte tar jeg med meg skikkelig utstyr når ting er mer planlagt. Og når jeg er et sted forholdene ligger til rette for det, så spør jeg ganske enkelt om det passer. Jeg har tatt bilder av legen på jobb, radiografen, bilmekanikeren som skrur på en bil, tannlegen, postmannen i gata vår, helsesøstra både når hun stikker og når hun gir annen type vaksine, og bilde av han som driver malerbutikken. Blant andre. Jeg spør om å få ta bilder og de svarer ja. Uten unntak.

Jeg bruker selvsagt også å spørre om de har gode bilder av seg selv på jobb. Forbausende ofte er svaret negativt. Mange har ikke et eneste bilde av seg selv i jobbsituasjon – selv etter et langt yrkesliv. Da får jeg selvsagt epostadressen til fotoobjektet og sørger for å sende et utvalg av de beste bildene tilbake. Alltid!! Det er kjempeviktig.120112_0071_Helsest-XL

 

Og selvsagt spør jeg om jeg får lov til å bruke bildene, på nett, til brosjyrer og tilsvarende. Når man bor i en liten by og etter hvert kjenner ganske mange, så stoler de nok på at bruken vil være godt innenfor grensen. Jeg ser problemet på et større sted hvis både objekt og fotograf er helt ukjente for hverandre. Men prøv likevel, og sørg da for at du har med deg et visittkort eller noe tilsvarende, helst med info til nettstedet ditt der de kan se hvilke bilder du bruker å ta.   Kontroll på sykehus

En gang da bilen min skulle på verksted og jeg skulle vente der, fikk jeg OK til å ta bilder av hele anlegget: Jeg fotograferte alt fra verkstedet, via delelageret og til hallen med biler. Pluss, pluss. Det ble vel om lag 50 redigerte bilder av det. Så la jeg på noe musikk og laget et enkelt lysbildeshow i Lightroom, og ga DVDen til sjefen etterpå. –Ta denne frem om fem eller ti år og vis den på julebordet. Det kommer til å bli en hit!

Jeg er overbevist om at noen av mine bilder vil få historisk verdi om få år. Verden og teknologien går fort fremover, og det er ikke mange som tar hverdagslige hverdagsbilder fra ordinære arbeidsplasser.  Jeg gjør det når det passer. Noe for deg også?

This slideshow requires JavaScript.

 

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Bilder fra arbeidslivet

  1. Leif Simonsen sier:

    Du har evig rett! Vi er alt for lite flink til å ta bilder av hverdagslivvet. Fra mine nå over 50 år her på HIN er det festbilder og festvideoer hvor hovedinnholdet er å se kolleger med heved glasss og SKÅL!
    Det var en student som tok noen bilder i en klasse jeg hadde for 20 år siden. De er noe av det mest verdifulle jeg nå har! Nåer det jo slik at all vår undervisning taes opp på bånd i dag, men det er jo bare forelesningeen. «Livet» ellers i en undervisningsinstitusjon er dårlig dokumentert. Men kanskje det ikke er helt for sent i alle fall for bilder fra 1014, som kan bli intressante i 2114?
    Leif Simonsen

    Lik

  2. Leif Simonsen sier:

    Fotografiet var vel ikke oppfunnet i 1014, men i alle fall i 2014. Kanskje hulemalerier?

    Likt av 1 person

  3. Helt enig. Dagen i dag er historie i morgen. Det er for seint å gjøre noe med det som har vært. Men om vi starter i dag har vi noe å se på om 10 – 20 – 50 eller 100 år. Fint uansett at du har bildene fra 20 år tilbake.

    Lik

Legg igjen en kommentar

