Foto-dokumentasjon av brubygging

I 2017 skal Norges nest lengste hengebru tas i bruk like nord for Narvik. Denne brua har jeg planlagt å fotografere med visse mellomrom. Ren dokumentasjon, med andre ord. Men i tillegg skader det jo ikke akkurat å se etter det estetiske. Uansett: Om noen år vil disse bildene av brua ha historisk interesse."Hålogalandsbrua, søndre side, Ornes, kl 1900 fredag 3. oktober 2014."

Hålogalandsbrua vil bli 1533 meter lang. Bare Hardangerbrua er noen meter lengre.  I tillegg skal Vegvesenet bygge diverse tunneler samt tilførselsveier. Et stort prosjekt, som man forstår.

Jeg startet å ta bilder før arbeidene var kommet skikkelig i gang. Så ble det en runde da hyttene som lå i bru og vei-traseen måtte fjernes. Og så noen bilder med ujevne mellomrom da arbeidet kom i gang for alvor sommeren/høsten 2014.

Siste bilde ble tatt for noen dager siden, i begynnelsen av oktober 2014. Jeg kom nok frem litt for seint til å få en perfekt himmel, men heldigvis var det fortsatt litt blått i himmelen. Det er viktig å ta slike bilder i skumringen, slik at ikke bakgrunnen blir helt svart. De fargerike stålforskalingene som stikker ut i lufta er i seg selv spektakulære. Jeg antar at det blir enda mer spektakulært etter hvert.

Bildet er tatt med et Nikon D700 og med en 12-24 sigma på f:11 og med ca. 15 sek. eksponeringstid. Ved hjemkomst så jeg at det var belegg på linsa, muligens litt sjøsprøyt. Det var relativt tydelig å se på bildene. Her var mange små og store flekker, så det ble litt kloning for å få det så bra som mulig. Denne linsa har et kuleformet frontelement så her er det ikke plass til filtre. Dermed ble det å spraye litt brillerens og la det stå til. Jeg tror knapt jeg har pusset rett på et frontelement på noen ti-år fordi jeg alltid har UV-filtre foran mine linser. Nervepirrende greier, men forhåpentligvis gikk det bra.

Jeg spent på om linsa nå skarpere bilder og fremfor alt med mindre «flekker og støy» nå som den er renset.

Hva jeg skal bruke bildene til? Hvis noen etterspør dem, er de til salgs. Ut over dette skal bildene brennes på DVDer etter hvert, og overlates til bildesamlingen i mitt lokale museum, der de forhåpentligvis får evig liv. Dette er altså et prosjekt jeg ikke regner med å bli rik på – i det minste på denne siden av det hinsidige.

Har du noen slike prosjekter du kan dokumentere? Husk at det som er hverdag i dag er historie i morgen.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

