Nordlysfotografering – aldri vært enklere.. Men!

Nordlysfotografering har blitt svært populært. I sesongen popper det opp på alle mulige nettsteder og blant annet på Facebook. Jeg innrømmer selvsagt at noen bilder er fine. Noen er til og med spektakulære. Men det har noe med mengdene å gjøre når jeg etter hvert har gått lei. For som han sa kallen: Grøt er godt på lørdag, men ikke hver dag i uka.

This slideshow requires JavaScript.

I vår digitale verden har det aldri vært enklere å ta gode nordlysbilder. Det har heller aldri vært enklere å være parat når forholdene antas å være gode. Dette på grunn av mange gode «nordlysværmeldinger» på nett og som app’er på våre smarttelefoner. Nå som det for alvor stunder mot mørke høstkvelder og vinter ligger også forholdene godt an. I min kant av verden (Nord-Norge) har de første nordlysbildene forlengst dukket opp på Facebook.

Litt for lat?
Jeg er ingen svoren nordlysfotograf. Kanskje bunner det rett og slett i latskap, at jeg ikke orker tanken om å sitte ute i kulda i timevis. Men jeg vet at mange fotografer tilbringer ufattelig mange kalde kvelder og netter utendørs på jakt etter gode nordlysbilder. Og ære være dem for det.

Nordlys «in natura» er på det beste et fantastisk skue. Men her snakker jeg om bilder av nordlys, og mengden av slike bilder har nok gjort at jeg i stor grad har gått i metning. De drysses ut i sosiale medier, med store ovasjoner: – Å så nydelig, fantastisk, utrolig…

Timelaps
I tillegg virker det som om det ikke lenger er nok «bare» å ta et antall flotte bilder. Det må gjerne være timelaps, dvs. enkeltbilder satt sammen til en film der vi ser at nordlyset flammer over himmelen. Og aller helst med kamera satt på en dolly, slik at vi får en «film» med kamerabevegelse også.

Den første timelaps-filmen jeg så var spektakulær. Den neste var fin. Og så ble det liksom ikke noe spesielt lengre. Nå lurer jeg på når jeg får se den første nordlysfilmen fotografert fra en sånn liten helikopterdrone. Utstyrsfabrikkene som lager dingser og programmer for den slags gnir seg selvsagt frydefullt i hendene mens de skufler inn penger. Fint for dem.

Gjør det du liker!
Men altså: Hvis du nå etter disse ikke spesielt oppmuntrende bemerkningene likevel ønsker å fotografere nordlyset, så vil jeg anbefale en artikkel som kort og greit forteller deg det meste, og på toppen av alt forteller deg hvilke feller du må unngå. Det er NRK-journalist Knut-Sverre Horn som har skrevet artikkelen, og han har også illustrert den med egne flotte bilder. Artikkelen er så god at jeg ikke gjør meg bryet med å forsøke skrive det lille jeg kan om emnet.aurora forcast

Bildetekst: Skjermdump fra ei OK side som forteller deg om det kan bli nordlys i kveld.

I NRK-artikkelen henvises til ei «nordlys-forcast-side» på nett som jeg ikke får åpnet. Da kan jeg heller tipse om denne siden, som jeg har fått anbefalt av nordlysfantaster. Hvis du heller vil ha med deg nordlysværmeldinger i lommeformat, så finner du store mengder av nordlysvarsel-apper på Appstore. En jeg har fått anbefalt heter Aurora Forcast, og her bør du velge Kjell Henriksen Observatory.

Enjoy.

PS: Ikke bry deg at jeg kanskje ikke klikker «Like» på FB-bildene dine, for det vil mange andre gjøre. Og det aller viktigste er jo at du er fornøyd med bildene dine.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

