Gode og spennende feriebilder

De fleste fotografer drømmer vel om å komme hjem fra ferie med gode bilder for å vise til venner og kjente, til å publisere på internett, for salg, til å henge på veggen eller til visning i den lokale fotoklubben.  140620_Kreta_603-2

Søker du på nett finner du ganske mange mer eller mindre gode råd for feriefoto. Jeg synes nok at det oftest er de generelle rådene som gjelder for fotografering i sin alminnelighet, og som du strengt tatt bør/burde tenke på hele året.

De vanlige reglene

Her er noen få av «de gamle gode reglene»:

  • Husk å skape dybde i bildet ved å ha med en forgrunn, en «mellomgrunn» og en bakgrunn.
  • Det kan være smart å huske «tredjedelsregelen» når du komponerer bilder.
  • Nå og da bør du velge utradisjonelle vinkler. Det blir kjedelig når alle bildene er tatt med samme standpunkt over bakken, dvs. rett foran nesa di.
  • Og selvsagt kan lista gjøres mye lengre.

Nytt sted – nytt blikk

På ferie er man ofte på nye steder og ser alt med et annet blikk enn hjemme der «alt» er kjent. Kanskje er ferie-sansene mer åpne og mottakelige. Kanskje har man også investert i en ferie som man ønsker mest mulig ut av, både i form av opplevelser, sol og varme (?) – men også av hyggelige og gode bilder.

Det beste fotorådet jeg kan gi deg er faktisk at du setter av tid til å fotografere. Selv forsøker jeg å få til minst en «foto-tur» pr. dag på egenhånd. Det er gjerne en tidlig morgentur kombinert med en trimtur. I tillegg er selvsagt kamera med over alt ellers gjennom hele dagen, men da er foto langt fra så prioritert som på «aleneturen».

Jeg håper du klarer å forhandle deg frem til en slik ordning. En halvtime eller en time alene gjør underverker for den psykiske helsen til enhver fotograf! Og selvsagt må du være villig til å gi partneren tid til det han/hun ønsker å gjøre. Å stå og vente på en fotograf som er oppslukt av et eller annet motiv må være like ille som å stå og vente på noen som går bananas i eksempelvis en klesbutikk. Med litt smidighet kan alle bli fornøyde.

Blindness

Nye steder er spennende. Jeg opplever imidlertid ofte at det som ved ankomst virker nytt og spennende, bare etter få dager blir «det vanlige». Har du også opplevd dette? Hvis man ikke har medisin mot dette, ender det kanskje opp med at du tar spennende og bra bilder de første dagene. Så færre og færre ettersom dagene går. Og til sist blir kamera kanskje liggende på hotellrommet.

Her er mitt lille triks: Når nyhetens interesse begynner å avta og man ser færre og færre åpenbare motiver, så lager jeg meg små og litt større «prosjekter». Her er noen få eksempler:

  • Bilder med runde elementer
  • Bilder med det dominerende elementet i én farge
  • Blomster
  • Sære detaljer (som stoler, dører, lamper)
  • Mønster
  • Andre turister
  • Og så videre…

    This slideshow requires JavaScript.

    Bildetekst: «Runde motiver»

Det betyr ikke at jeg går forbi alle andre motiver, men at jeg spesielt forsøker å se etter «dagens tema». Dette er en øvelse som skjerper sansene, og som kan gi interessante bilder.

Hvis du senere skal sette sammen en bildeserie for fremvisning i en eller anledning, så har du i alle fall mange bilder som kan gjøre en slik serie langt mer spennende enn bare bilder av landskaper, bymotiver og oversiktsbilder.

Her gjelder altså ikke den vanlige regelen om at «djevelen ligger i detaljene». Snarere tvert i mot.

This slideshow requires JavaScript.

Bildetekst: «Motiver i sterke farger»

Mine bilder

Nylig kom familien hjem fra en liten ferie på varme, solrike og hyggelige Kreta. Ovenfor her ser du noen få av de bildene jeg tok da jeg på sett og vis var ferdig med oversiktsbildene og de generelle bildene.

PS 1: Og så husker du selvsagt på at du som fotograf har forpliktelse til også å ta bilder av kjæresten, familien, ungene, stedene der dere er og hva dere gjør. Altså de bildene som har mer historisk verdi enn runde skilt og blomsterpotter. Der er disse som bør havne i et fotoalbum når året er omme.

PS 2: Og så ber du selvsagt kelneren om å ta et bilde av alle dere samlet. Et knøttlite stativ og bruk av selvutløser er heller ikke dumt. Prøv også en selfie i ny og ne. Det er viktig at du har noen bilder av deg selv også.

God ferie!

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Gode og spennende feriebilder

  1. Monica sier:

    Hehe… nå må jeg flire litt…. fikk nemlig en syrlig kommentar fra min datter et år, at det hadde jo vært hyggelig å se hvem jeg hadde reist på ferie med, blant alle dører og vinduer, og andre sære ting 🙂
    Jeg skal også ta med tipset om å lage små prosjekter når blindheten overtar…. kjenner meg igjen i den beskrivelsen….
    Igjen takk for gode tips, og en god sommer ønskes deg:)

    Lik

  2. Da er vi flere i samme bås 🙂 God sommer til deg også.

    Lik

Legg igjen en kommentar

