Linse til tette portretter

Hvis du skal ta et skikkelig pent og skarpt portrett der målet er å fylle søkeren med ansiktet, hvilken linse skal du da benytte?

Jeg har stilt dette spørsmålet før, og svarene var blandet. Alt fra at «alt» går an, til at man helst bør benytte en 300 mm. Denne gangen svarer jeg derfor selv. Og det gjør jeg ut fra egen erfaring, vel vitende om at «evige sannheter» sjelden er evige, og at det er fullt lov å være uenig.140507_linse_004

105 mm
For litt siden var jeg på en fotojobb der jeg skulle ta formelle portretter av toppledelsen i et stort foretak, samt ta uformelle portretter av hele ledelsen. Jeg fotograferte med fullformatkamera. Fotokofferten min er relativt godt utstyrt med moderne, lyssterke (og dyre) linser. Likevel valgte jeg til de formelle portrettene min 40 år gamle «portrett-tele»: Nikon 105 mm/2,5. Det er et makeløst skarpt objektiv. Dette objektivet var en gang i den analoge tiden et sånt «bare-må-ha»-objektiv for fotografer som skulle ta portrett. Det var den gang flittig benyttet, men har de siste årene stått på hylla.

Skarpe øyne
Med dette objektivet på min D700 fikk jeg nok en gang akkurat det jeg var ute etter: Nesetippen svaaaaakt ukarp, så full skarphet på øynene og deretter avtagende skarphet som starter allerede ved ørene. Selvsagt ble bakgrunnen uskarp. Og alt dette på f2,8 for å ta bort den eventuelle lille uskarpheten på full blender.

Til de uformelle portrettene brukte jeg 24-70mm, 70-200mm – og 105 mm.

Legg merke til "gaffelen" bak på linsa. Den koblet i sin tid blenderen til lysmåleren på en Photomic-søker.

Legg merke til «gaffelen» bak på linsa. Den koblet i sin tid blenderen til lysmåleren på en Photomic-søker.

Fastoptikk
Da jeg kjøpte min 105 mm opererte alle seriøse fotografer kun med fastoptikk. Grunnen var at zoom-objektivene den gang stort sett var håpløst uskarpe. I dag er det ikke all verden av forskjell i skarphet på fastoptikk og de beste zoom-objektivene. Forskjellen i dag ligger oftest i lysstyrken. Det er betydelig forskjell på et kitzoomobjektiv skrudd til f.eks. 85 mm og på blender 5,6 kontra et fastobjektiv på 85 mm og med for eksempel blender 1,4. Det handler både om skarphet, men ikke minst om bokeh, dvs, uskarphet på bakgrunnen. Men har du en mer påkostet zoom-linse med OK lysstyrke, så bruk den, men skru den opp/ned til om lag 105 mm hvis du kan.

Den gamle, gode og sylskarpe 105 mm-linsa finnes ikke lengre i Nikons sortiment. Det er sikkert mange grunner til det.

85 mm
Hvis du vil ta denne type portretter på ditt fullformatkamera vil jeg foreslå 85 mm, f 1,8. Nikons originale koster ca. 4.000 kroner, mens du kan få kinesiske Samyang 1,4 til ca. 3000 kroner. (Du får selvsagt originaloptikk med bedre lysstyrke, men da får tusenlappene bein å gå på)

En 85 mm er utrolig anvendelig. Med 1,4 eller 1,8 som minste blender kan du få en herlig uskarp bakgrunn. Selv om du må blende ned til 2,5 (for å få enda mer skarphet) vil normalt bakgrunnen bli softet.

Aps-C eller DX-format
Hvis du har et kamera med Aps-C-brikke vet jeg at de fleste anbefaler en lyssterk 50 eller 55 mm linse. Det tilsvarer henholdsvis 75 mm og 83 mm i 35-mm-ekvivalent. Men hvis du på noen måte vurderer å gå over til fullformat, så er et ikke aldeles urimelig at du i stedet faktisk kjøper en 85 mm. Den tilsvarer ca. 127 mm brennvidde i 35-mm-ekvivalent. Det er kanskje litt i overkant for portrett, men ikke så mye at det gjør noe. Og så må du selvsagt sørge for at 85 mm-linsa du kjøper både kan brukes på DX og FX-brikker.

Her er et tidligere blogginnlegg om portrettlinser.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Linse til tette portretter

  1. Monica sier:

    Hei igjen Harald.
    Dette innlegget passet bra for meg akkurat nå, da jeg om en stund skal igang med noen formelle portretter på en arbeidsplass, og jeg har vært litt i tvil om hvilken kameratype og hvilken linse.
    Jeg har et fullformatkamera og et crop kamera, samt en 105mm f.2.8 og en 50mm f.1.4 som jeg tenkte for den oppgaven… Er et forslag da å ta 105mm på fullformaten og 50mm på det andre, og fotografere med begge varianter, eller…?
    Jeg har prøvd ut litt å bare fotografere på f1,4, men opplever det som veldig vanskelig å få fokus til å sitte akkurat på øynene. Men det er vel gjerne øving og øving som skal til 🙂
    Igjen takk for gode innlegg!
    Monica:)

    Lik

  2. Hei, hyggelig å høre.
    Det kommer litt an på hvilke type formelle bilder du/din arbeidsplass ønsker. Men hvis dere ønsker relativt tradisjonelle bilder, og med det mener jeg at man skal se best mulig ut, og at det meste av ansiktet skal være skarpt (!), så ville jeg nok gått for fullformat og 105 mm, og latt crop-kameraet ligge.
    Ellers ville jeg safet litt og kjørt 105-er’n på f eks 3,5. Det er skikkelig surt å oppdage i etterbehandlingen at man har bommet litt på øyeskarphet på enkelte bilder. Og plasserer du bakgrunnen et par meter bak personen, blir det bokeh nok.
    Men hvis du/dere er ute etter det helt spesielle, så er jo alt lov. Da ville jeg heller sørget for å ta en del uformelle bilder i tillegg til de formelle (og etterpå), og her eventuelt sluppet fantasien løs med f eks crop-kamera, 50/1,8, og så spilt bevisst på liten dybdeskarphet som en gjennomgående effekt.
    Lykke til uansett valg 🙂

    Lik

  3. Monica sier:

    Takk skal du ha, Harald :)… da går jeg for ditt første forslag,- bildene skal være formelle, og skal brukes på hjemmesidene og evt visittkort. Forrige gang brukte jeg enda mindre blender (hadde heller ikke fullformat da) og når du nevner avstand til bakgrunn, skal jeg ha det i minne, for forrige gang fikk jeg for mye retusjarbeid etterpå pga av kombinasjon av de to ting du nevner.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

