Gå på fotoutstillinger – bli en bedre fotograf

Noen fotoutstillinger kan gi deg et fotografisk løft og kan fungere som et par dyre lærebøker. Minst. Derfor anbefaler jeg deg å sjekke på nett etter spennende utstillinger som du har mulighet til å besøke. I tillegg er det lurt å være sånn passe ego, dvs. sette av god nok tid, uten at noen må stå utålmodig å vente. Slikt blir det bare stress av.tos-0241

Informasjon – eller ikke
Vel, utstillinger kan være så mangt. Alt fra store eksperimentelle bilder i et minimalistisk konsept der du liksom skal finne ut alt selv. Muligens vel og bra for noen. På andre utstillinger får du god informasjon om fotografen(e), og gjerne også noe info om hvert bilde. For meg fungerer dette siste best. Det er da jeg føler at jeg lærer noe av en utstilling, ettersom den ekstra informasjonen om bildene gir meg en merverdi, ofte i seg selv, men også rent fotografisk: Linjer, repeterende elementer, litt om trender i fotografens utvikling, osv.

Totalopplevelse
Jeg vet ikke hvordan kuratorer tenker. Man gjør jo ikke slikt for utstillinger av for eksempel malerier og grafikk. Synd. Kanskje noen bør starte og tenke på nytt. Det har eksempelvis restaurantbransjen gjort for lenge: Her blir vi fortalt hva maten består av, hvor tyttebærene er plukket og fisken fisket og hvilke druer som er benyttet til vinen. Der handler altså ikke bare om å bli mett, men om en totalopplevelse.

Merverdi
Jeg er gammel nok (!) til å sette pris på et NRK-program som heter Kunstreisen: Et «dannende» program i beste folkeopplysningsstil. Dyktige programledere. Her blir kjente og litt mindre kjente kunstverk analysert opp og ned. Hvorfor er det en due i bildet, og hva symboliserer den? Hvorfor er vår helt til hest? Det hender jeg er på utstillinger og savner disse opplysningene, som kunne gitt meg en merverdi i bildene.Perspektivet Museum Tromsø 28. feb 2014. Italiensk foto.

Italiensk foto
Jeg var nettopp en tur innom Perspektivet Museum i Tromsø. Her var veggene fylt opp med bilde av to italienske fotografer, Gianni Berengo Gardin og Piergiorgio Branzi, der spesielt den siste falt i min smak. Begge er i 80-årene men still going. De hadde sin storhetstid for en del år siden, og bildene er preget av det. Men både fotografene og bildene er spennende, og det blir enda mer interessante fordi vi på vegger og i utstillingskataloger får vite mer om de to – for meg – ukjente fotografene. I tillegg var det et par videoprogrammer som fortalte om de to og deres bildesyn. Riktignok det ene på italiensk, og min italiensk er ikke mye å skryte av. Og det andre på 55 minutter på langt mer forståelig engelsk, men den tiden hadde jeg dessverre ikke. Konklusjonen er uansett og like fullt at dette er en utstilling til å bli litt klokere av, og til å kunne bli en litt bedre fotograf av.

Kanskje er det en like bra utstilling et sted i nærheten av deg? Sjekk på nettstedet foto.no, her vil du trolig finne den beste oversikten.

Her kan du lese litt mer om utstillingen på Perspektivet Museum i Tromsø.

Bildene ovenfor er fotografert i Perspektivet Museum og viser noen få bilde av de to fotografene (Foto: HH)

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

