Korpsbilde fra gangvinduet

 En artikkel i serien: Bilder fra mitt arkiv

I juni 1990, altså for knapt 25 år siden, var det noe slags korpsstevne i Narvik. Om jeg ikke husker feil var det også et eller flere polske korps med. De skulle ha felles konsert ved Groms Plass i Narvik, og jeg ble leid inn for å ta et fellesbilde.

Jeg var nede i Taraldsvik og rekognoserte flere dager i forveien. Det ideelle (og klart rimeligste) fotostandpunktet var i et gangvindu i et hus rett over gata fra monumentet. Jeg ringte på døra. Selvsagt kunne jeg få stå oppe i trappa og ta bilder. Huset ville imidlertid være tomt i helga når dette skulle skje. Men det var ikke noe problem: -Vi legger nøkkelen i postkassa, så ordner du og låser etter deg.jernbanemus_jun1990_10x15

Fotodagen var det passe overskyet, men fint fotovær. Nøkkelen lå der den skulle, og det gikk greit å åpne gangvinduet. Den røde bilen i forgrunnen var det ikke mulig å få tauet bort.  Jeg lurer på om jeg tok bildet med et 6×7 Pentax og vidvinkel. Alle var fornøyde. Mission completed.

Hvis du smiler og forklarer hvorfor du ønsker å låne en veranda eller et vindu, så er folk fleste utrolig hyggelige. Jeg har banket på en god del dører i hus i byen for å få tatt bilder fra ønskede standpunkter. Ofte har jeg fått invitasjon til en kopp kaffe på kjøpet.

Spør. Du får som regel ja.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Korpsbilde fra gangvinduet

  1. Andre sier:

    Liker disse artiklene dine om bilder, hvordan du tok dem og historien bak. Kom gjerne med flere slike.

    Lik

  2. Takk, jo det er morsomt å grave i arkivet og mimre litt…. Og kanskje kan noen lære noe av det.

    Lik

Legg igjen en kommentar

