Rideshow igjen

Årets rideshow i stallen var både kunstnerisk, innholdsmessig og fotomessig en ny opplevelse. For de med ensidige hesteinteresser lar jeg bildene tale sin egen sak mhp. spenstige jenter/damer og (om mulig) enda sprekere hester, men bare nevner at årets show var bygget over et eventyr der jenter og hester på ulik måte spilte sine roller ute på banen. (Bildegalleri nederst).

Herfra og ut konsentrerer jeg meg om det fotomessige.

Nytt av året er at jeg jobbet med fullformat. Og det betyr at jeg kunne tyne kamera ytterligere. På min gamle gode D300 (DX-format) gjorde det vondt når jeg måtte over 3200 ISO. Her ble kornene (=signalforsterkingen) merkbar. Videre kom jeg sjelden over 1/250 sek, noe som nok holdt i mange situasjoner, men det var viktig å stå slik at alle raske bevegelser kom rett mot, ikke på tvers.

131130_ride_481

Med min D700 klinte jeg til med 5000 ISO og delvis 6400 ISO, og rakk med det å kunne fryse situasjoner jeg ikke klarte før. Bildet over her er tatt på 1/640 sekund med f:2,8, med 6400 ISO og med min 70-200 @ 150 mm. Alle bilder er tatt på frihånd med innkoblet VR på min 70-200 mm. Som du forstår: Det er ikke all verden med lys i ridehallen (For de spesielt interesserte har jeg tidligere skrevet om problemene med hvitbalanse i slike haller). Det er også verd å merke at alle bildene er nennsomt prossesert i Lightroom 4.4, herunder ikke minst verktøyet Detail -> Noise Reduction -> Luminance. Med dette kan du «viske» bort mye korn og grums. Det er et fantastisk verktøy, som imidlertid i likhet med mye annet må brukes med fin hånd: Drar du på for mye, så forsvinner ikke bare korn, men alle små detaljer.

131130_ride_271

Bildet over her er tatt på ISO 5000, f:2,8, 1/200 sek, frihånd, Nikon 70-200 @ 135 mm. Anne er her helt på toppen av hoppkurven, og dermed forholdsvis (!) i ro. Hoppetauet og beina til Dina har passe bevegelsesuskarphet. Ellers rimelig perfekt. Og da sier jeg ikke ei linje om hvor perfekt det er å hoppe tau på rompa til en fjording i gallopp.

Innimellom brukte jeg min 24-70 Nikon og et par ganger en 12-24 f:4,5-5,6 Sigma. Bildet under her er eksempelvis tatt med min Sigma på 12 mm.

131130_ride_167

En vanlig blits inne i en slik hall anser jeg nytteløst med tanke på å få gode bilder. Hadde jeg hatt ridehallen for meg selv (sammen med noen av disse hestene og jentene) og hatt 250 kilo skikkelige blitser, softbokser og rigger til å skru fast lys i, så hadde vært noe annet. Det hadde vært moro, det. Men det blir liksom et par divisjoner opp.

Uansett er det spennende nok å fotografere med eksisterende lys i ytterkanten av det mulige.

Fakta: «Juleeventyr i stallen» er et arrangement i regi av hele hestemiljøet rundt Narvik Rideskole. Årets arrangement var 30. november, og det hele skjer i Skjomdalen, 45 minutter sørøst for Narvik.

Her finner du flere bilder fra hesteshowet. Klikk på ett bilde, som da kommer opp i stort format. Deretter blar du deg frem med piltastene og avslutter med å klikke på krysset i øvre venstre hjørne for å komme tilbake til bloggen. Enjoy!

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Rideshow igjen

  1. Terje Myller sier:

    Ridehallen er ei utfordring å fotografere i, det skal være sikkert. Jeg har også brukt en Nikon D700 der. 4-5000 ISO. Valgte 50mm med full blender for å få lukkertider kortere enn 1/1000. Den ene ulempen med ei så kort linse var at jeg måtte stå faaaaaarlig nær hinderet. En 200mm f2 skal jeg kjøpe til neste gang – bare jeg får solgt huset…

    Lik

  2. Hei Terje. Jeg ble en gang invitert inn på banen under et stevne. Da skrudde jeg på 24-70, men oppdaget flere forhold. Ett en nå hvitbalansen, men det andre er at hester er skvetne store skrotter, og en gubbe i rød varmedress er ikke akkurat usynlig. En 70-200 er å anbefale på det varmeste. Hva med å ta opp en lån med sikkerhet i huset? Her en bloggartikkel fra denne seansen: https://infotobloggen.wordpress.com/2012/11/15/hvitbalansekort-og-litt-om-hester/

    Lik

Legg igjen en kommentar

