Gregory Crewdson: Fotograf i stort format

Hvis du ikke fikk med deg filmen om Gregory Crewdson som ble sendt på NRK 21. november 2013, så har du sjansen til å se filmen i nettversjon. Den ligger ute til 24. desember 2013.IMG_1070

Bildetekst: «Tittelbildet» Brief Encounters. Bildene her er tatt i Stenersenmuseet i mai 2012. 

Her er hva NRK skriver:
Am. dokumentar. Den amerikanske fotografen tek ikkje berre eit bilde, han arbeidar i veker og månader med å byggje opp detaljerte scener før han er nøgd. Han har skapt ei rekkje surrealistiske og gripande portrett av det amerikanske småbylivet. Ein perfekt reproduksjon av det ufulkomne samfunnet. (Gregory Crewdson: Brief Encounters).

I mai i 2012 så jeg noen av Crewdsons bilder fra serien «Beneath the Roses» på Stenersenmuseet i Oslo. Hakeslepp!! Jeg tror aldri jeg noen gang har brukt så lang tid på å se på hvert enkelt bilde. Du vil forstå hva jeg mener når du har sett filmen. Jeg laget et blogginnlegg om bildene etterpå.IMG_1089

Bildene er fantastiske. I filmen får du se hvordan han bygger opp og regisserer hvert bilde. Som fotograf vil du også legge merke til alt det vi bare får en liten gløtt av i filmen: Finne location for de ideene han har i sitt hode og som han vil ha visualisert, all jobbingen, snekringen, lysriggingen, finjustering av lys på objekter og scene, fremkalling av bilder, digitalisering, postproduksjon i Photoshop…

Enjoy!

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Gregory Crewdson: Fotograf i stort format

  1. Ernst Vikne sier:

    Takk for linken! Jeg satt og koste meg med denne filmen nå i kveld. Ikke verst å få tillatelse til å stenge en by for å ta et bilde, og å kunne sage ned skilt som står i veien! Selv må jeg nok nøye meg med å klone dem vekk 🙂

    Lik

  2. Hei. Joda, hvis man selger bilder for 125.000 dollar pr. stk, så har man vel saktens råd å sage ned et skarve skilt. Spøk til side: Jeg er imponert over Crewdson på mange måter og på flere plan. Ikke minst det å følge sin idé til de grader. Og som nevnt i et par blogginnlegg var det en stor opplevelse å studere bildene hans på nært hold. De var utrolig sterke i form og uttrykk. Disse glemmer man aldri.

    Lik

Legg igjen en kommentar

