Hvordan få liten dybdeskarphet

Ønsker du i et bilde å fremheve hovedmotivet ved å ha dette skarpt mens både bakgrunn og forgrunn er uskarp, så må du sørge for liten dybdeskarphet.  Liten dybdeskarphet er normalt slett ikke vanskelig. Men det er som regel dyrt! Synd, men slik er det bare.Andreas, Kaja, Thea og Tiril på besøk. Narvik rideskole, Skjomen.  Alle rir.

Bildet du ser over her er tatt med et fullformatkamera, Nikon D700, og med ei 70-200 mm linse med maks lysstyrke 2,8. Den koster ca. 16.000 kroner.  Bildet er tatt med full blender, dvs. f2,8 på full tele, dvs. 200 mm, på 1/1000 sek, ISO 800 – og jeg vil tippe kontinuerlig fokus. (Klikk på bildet for å se det litt større).

Stor blender
Du kan bare glemme å få slike bilder med et kompaktkamera. Du er ikke i nærheten av å få slike bilder med ei rimelig kit-linse, som normalt er på 18-55 mm og med minste blender ofte ikke mer enn 3,5-4,5. Derimot er du muligens i nærheten hvis du skaffer deg en superzoom som f.eks. 18-270 med minste blender 3,5 eller bedre.  En slik kan du få til en pris av ca. 3000 kroner. Men da kan det nok hende du må krype et par hakk oppover, dvs. til f.eks. 6,3 for å få noenlunde skarpe bilder, så plutselig mister du litt av effekten med uskarp bakgrunn.

Det er først når du skaffer deg en «superglugge» som Nikons 70-200 at du kan jobbe med full blender og få bilder som er skarpe nok.  Det samme gjelder eksempelvis «portrett»-objektiver som 85 mm med blender 1,4 eller for den del en 55 mm med blender 1,2. Men alle disse ligger om lag i samme prisleie.

Prøv selv
Jeg skal ikke plage deg med masse teori om hvorfor bilder får mindre dybdeskarphet med større blender, men bare slå fast at slik er det. Prøv selv: Sett kamera på stativ og fokuser manuelt på en skigard eller gjerde eller tilsvarende (om lag slik som på bildet her). Så setter du kamera i A-forvalg (Aperture=blender), og deretter tar du en serie bilder med alt fra maks blender til minimum blender. På skjermen din etterpå kan du studere hvor mange meter skarphet du har på de ulike blenderne. Det er en fin demonstrasjon, og kjekt å vite når du skal bestemme blender for ulike motiver.

Noen ganger vil man ha det meste skarpt. Andre ganger er det om å gjøre å få skarpheten plassert akkurat på interessepunktet og la alt annet være uskarp.

Tommelfingerregelen er grei: Jo større bildebrikke (sensor), jo større linse (målt i antall mm) og jo mindre blender-verdi (dvs. jo større hull): jo mindre område i lengderetningen blir skarpt.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hvordan få liten dybdeskarphet

  1. Sara sier:

    Hei jeg Har nylig kjøpt en Sony A58 kamera. Jeg har veldig lyst å få dybdeskarphet i bildene mine men det skjer bare hvis jeg holder noe veldig nært så blir baksiden softig. Men jeg vil at det skal være dybdeskarphet selv om jeg ikke står så nært kameraen akkurat som det bilde over. Hvordan kan jeg få bildene slik?

    Lik

  2. Hei. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Men hvis du ønsker LITEN dybdeskarphet, dvs at hovedmotivet blir skarpt og både forgrunn og ikke minst bakgrunn blir uskarp, så er løsningen å benytte ei relativt kraftig tele, f eks 200 -300 mm og med så stor blenderåpning som mulig, helst 2,8 eller bedre. Slike linser koster en god del kroner.
    I dag selges det mange gode kameraer med såkalte «kit-linser» som oftest går fra 18 -55 mm, og oftest med en lysstyrke på fra 4,5-6,3. Grunnen til at de leveres med er at man kan komme i gang. Det er jo bra. Men linsene er svært rimelige og ikke spesielt gode. Jeg har laget en blog-artikkel om dette en gang: https://infotobloggen.wordpress.com/2013/05/18/kitlinser-prov-a-unnga-dem/
    Hvis jeg altså har forstått deg slik at du ønsker å ta slike bilder som det med hesten som går langs gjerdet, så er løsningen normalt ei dyr linse 😦 Du kan alternativt velge en såkalt superzoom (18-270) av et godt merke, og klare å få til noe av det samme. Du vi se at dette er en løsning jeg anbefaler for en del. Bare husk at en superzoom aldri blir så bra som fast optikk eller zoomer med mindre omfang. That’s life.
    Var dette svar på ditt spørsmål?

    Lik

  3. Sara sier:

    Alt det du snakker om f.eks »200 -300 mm og med så stor blender-åpning som mulig, helst 2,8 eller bedre» eller » lysstyrke på fra 4,5-6,3», hvordan får jeg alt det her? Jeg vet så lite om kameraer og programmene så jeg prøver så godt jeg kan for og forstå hvordan det her skal fungere. Hva lags linse ville du anbefalt slik at jeg får til de bildene jeg ønsker?

    Lik

  4. Sara sier:

    .. Og ville du helst anbefalt Sony A58 eller Canon Eos 100d ?

    Lik

  5. Hei igjen. Beklage seint svar.
    Hvis du bor i en litt større by så kan det være smart å sjekke om noen av fotobutikkene arrangerer fotokurs. Sjekk også om det er en fotoklubb i nærheten. Her vil du kunne få hjelp til å komme i gang.
    Når det gjelder kameramerke, så finnes det mye bra på markedet. En grunn til å satse på de en av de to markedslederne, Nikon og Canon, er at du lettere kan skaffe deg brukt utstyr, som linser mm. Og så er det ikke uten grunn til at noen merker blir brukt mer enn andre. For å si det litt kryptisk.
    H 🙂

    Lik

  6. Jeg satt og kikket på gamle blogg-artikler, og tenkte at denne muligens kunne være noe for deg: https://infotobloggen.wordpress.com/2012/02/01/nytt-speilrefleks-darligere-bilder/

    Lik

Legg igjen en kommentar

