Kameraregntrekk til våte (og salte) dager

Jeg skal på en liten fotosafari til vakre Lofoten i sommer. Det er ingen værmessig risikosport.  Hvis du ikke visste det: Lofoten er fotogen i all slags vær. Men det gjelder å være kledt for anledningen. Både shorts og støvler skal med. Og så skal jeg kjøpe regnfrakk til mitt kamera.HH senja2-5435

Bildetekst: Paraply kan faktisk være en ganske snedig løsning på regn-problemet – hvis regnet vel og merke kommer stille og fredelig rett ovenfra. Paraplyen kan holdes manuelt, eller man kan feste den til stativet for eksempel med en Manfrotto superclamp.

Det hender nemlig at Lofoten ikke akkurat ser ut som postkortene, med blå himmel og lettkledte turister på bryggekanten. Det påstås at man noen steder i Lofoten må spikre malingen fast til husene. Nå er vind isolert sett ikke noe problem. Men med hav på alle kanter blir lufta ganske snart fylt av ørsmå saltvannsdråper.  Og det hender at regnet ikke faller nennsomt fra oven, men kommer både vannrett og loddrett. Også rett nedenfra.

Kompromiss
Hva gjør man da for å skjerme sitt dyrebare fotoutstyr? Man vurderer å kjøpe en tilpasset regnfrakk til kamerahus og linser. Her er mine krav: Passe dyrt, passe lett, anvendelig og likevel godt nok til å skjerme hus og linser under «normale»(Lofoten)-forhold.

Erfaringer
Det er da man spør fotovenner og kjente om erfaringer med den slags utstyr. Det gjorde jeg. Først min gode fotovenn Jan som for flere år siden hadde kjøpt verdens beste regnbeskyttelse.  Erfaringer? Tja. Den var så solid og så tung at den krevde en helt liten ryggsekk for seg. Og resultatet: Han orket stort sett ikke å ha den med seg på tur. Og ikke var det plass til den i fotoryggsekken heller.

Foto.no
Så legger man ut et spørsmål på nettstedet foto-dot-no. Gode kollegers erfaringer er gull verd. I løpet av noen få dager kom det flere innspill, alt fra de som foreslo «brødpose»-metoden til de som nok var i klasse med «den ultimate beskyttelsen».  Å begi seg ut i drivende saltvann i 15 sekundmeter med en brødpose på kamera ansees relativt risikabelt. Det kan nok holde til mildt duskregn i Trøgstad, men ikke i ville Lofoten. Og, «den ultimate løsningen» fristet heller ikke.

Her er forslagene som kom:

1. Brødposemetoden
UV/glassfilter til objektivet. Tape (til å feste/tette posen til objektivet). Strikk (kjekt å ha). Brødposer (tres utenpå kamera+objektiv). Og litt fantasi, så har du en billig løsning.
Kjøp: Rema

2. Lenscoatlenscoat
Lenscoat har noen som kanskje er det du er på jakt etter. Lenscoat kan du handle direkte av, men de har en del forhandlere i Norge også hvis du vil kjøpe lokalt.
Kjøp: Natur og fritid.

3. Ewa-Marineewa-marine
Ewa-Marine burde ha noe som passer.
Kjøp: Skandiafilm.

4. Thinktankthinktank
Anbefaler Thinktank. (Forslaget støttes av en annen som startet med et Kata regntrekk. Thinktank var imidlertid «uendelig» mye bedre, og til samme pris).
Kjøp: Thinktank.

5. Ukjent merkekaffebrus
Tipser brukte dette på Svalbard med sin D700 og 70-200. Han mener det er en «helt grei beskyttelse til en helt grei pris. Men tviler ikke på at kvaliteten stiger med prisen.»
Kjøp: Kaffebrus.

Valget er gjort
Nå har jeg sendt inn min bestilling. Hva jeg valgte? Ikke det dyreste, og brødposene får ligge i fred i skuffen. Hvis jeg er fornøyd får du høre når jeg kommer tilbake fra Lofoten.


Erfaring:
Så har jeg endelig (og til gangs) fått testet mitt regntrekk. Noen vil ha gjettet at jeg kjøpte det rimeligste regntrekket – fra Kaffebrus. Korrekt.

På en fotoworkshop på Senja i september 2013 hadde vi to dager med regn. De fleste deltakerne klarte seg med plastbærenett og litt gaffa-tape, men jeg vil påstå at min løsning var langt bedre og mer hensiktsmessig. Ikke minst det å ha hendene beskyttet, og at regnet ikke kommer inn i ermene men renner over. Og konklusjonen er at dette regntrekket fungerer godt nok til hverdagsbruk. I tillegg er det svært enkelt å få tørket opp.

Men selv ikke regntrekk er «idiotsikkert». Nesten uansett hvor forsiktig du er, så er det fort gjort å få dråper på linsa. Og pass også på at ikke «kragen» på regntrekket kommer for langt frem. Se to bildeeksempler på dette nedenfor her.  Løsning: Bruk UV-filter foran linsa og tørk av dråpene med dertil egnet papir (soft dopapir i verste fall). Og mhp. trekket som vises i bildet, så gir svaret seg selv.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Kameraregntrekk til våte (og salte) dager

  1. Rune sier:

    Hei og takk for sist Harald!

    Etter våte dager på workshop’en på Senja har jeg bestilt følgende fra FotoVideo: http://www.fotovideo.no/Produkter/Tilbehør/Regntrekk/Think-Tank/Think-Tank-Remote-Control-10-Regntrekk-SLR-med-objektiv-70-200-117865-p0000102243.aspx
    Dette er nok en noe enklere løsning enn din, men for meg var det viktigst å ha et trekk som tar så liten plass at det faktisk blir med på turene.

    En erfaring jeg gjorde meg i regnet på Senja er at en relativ dyp solblender er nesten like viktig som regntrekket. Dvs, så lenge man unngår å peke objektivet oppover så var ikke dråpedannelse på glasset et problem over hodet.

    Mvh

    Lik

  2. Så du var ikke fornøyd med paraplyen 🙂 Alt til sitt bruk. La meg få høre hvordan ditt nye regntrekk fungerer. Ut fra bildene å dømme kunne dette regntrekket også brukes med blits. Nyttig? Min erfaring fra Senja var i alle fall at blitsen lage hvite prikker og streker i bildet (reflekser fra regndråpene). Som sagt, la meg få høre. Det blir vel muligens en regnværsdag eller tre før snøen kommer.

    Lik

  3. Rune sier:

    Hei igjen. Paraplyen fungerte utmerket – hvis man bare hadde hatt tre hender 🙂
    Jeg tror ikke intensjonen til regntrekket er å kunne benyttes med blitz men med fjernkontroll festet i blitzskoen.
    Skal gi deg en tilbakemelding når jeg har fått testet det ut.

    Lik

Legg igjen en kommentar

