Gratis bildebehandlingsprogrammer

(Oppdatert juli 2016). Alle fotografer trenger programmer som kan behandle bilder. Knipserne kan derimot muligens klare seg uten. Hvilket program du velger avhenger av hvilken fotograf du er og hvilke behov du har.LR4

Selv importerer jeg alle mine bilder via Adobe Lightroom. Dette er et bildeflyt-program som er perfekt for meg og for andre som tar mange bilder: import, metatagging, generell bildebehandling, sortering/sletting, lagring, printing og eksport. For å nevne det viktigste. I dette programmet foretar jeg 98 prosent av all generell og individuell bildebehandling. For få år siden trodde jeg at jeg aldri ville klart meg uten Photoshop, men Lightroom har altså gjort livet både bedre og enklere. De få gangene jeg har behov for helt spesiell behandling, montasjer og f.eks. pålegging av tekst tar jeg bildet over til Adobe Photoshop. Dette programmet er laget for individuell behandling blant annet med bruk av Layers (lag).

Anbefales
Adobe Lightroom koster ca. 1.250 kroner. Det er et program jeg kan anbefale på det varmeste for alle som vil holde styr på en voksende fotosamling og for bildebehandling.

For spesialbehandling av bilder er Photoshop fortsatt «konge på haugen». Det er et stort og omfattende program, har tusen muligheter – og det er etter min mening solid overpriset. Men proffene klarer seg knapt uten. Hvis du derimot har litt enklere krav, vil du med stor sannsynlighet klare deg mer enn godt med «lillebroren» Adobe Lightroom Elements. Dette programmet har etterhvert blitt svært bra. Det jeg liker spesielt godt er at man kan velge om man er amatør, «sånn midt på treet» og «ekspert», og så får man valgmuligheter deretter. Elements koster bare en brøkdel av fullversjon PS.

Men du ser kanskje etter enda rimeligere løsninger…Picasa

Gratis
I svenske Kamera & Bild (nr. 5, mai 2013) var det en oversikt over en del gratis bildebehandlingsprogrammer som i større eller mindre grad kan erstatte Photoshop. For mange kan sikkert noen av disse være gode nok. Men det er etter min mening ikke uten grunn at enkelte programmer blir vinnere og andre ikke: Det handler ikke minst om brukervennlighet. Kjøper du eksempelvis Adobeprodukter vil du finne en symbolbruk og en brukerlogikk som går igjen i alle Adobes programmer, noe som gjør det enklere å hoppe mellom programmene. Videre vil det finnes haugevis med gode tutorials både som DVD og gratis på nett.

Mange gratisprogrammer har derimot gjerne sin egen logikk som det kan koste tid og krefter å finne ut av, og ofte er brukerveiledningene noe mangelfulle. Og den dagen du velger å likevel gå over til mer profesjonelle programmer, så må du starte på bunn.

Her er mest aktuelle programmene. En liten gjennomgang på nett anno 2015 forteller meg at denne lista i stor grad fortsatt gjelder:

Tips: Sjekk på nett og spør etter brukererfaringer. Det er ofte den enkleste måten å finne et brukbart program på, men vær nå klar over at hvis en person først har lært seg et eller annet sært program, så er jo det verdens enkleste – for ham/henne. Gimp

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Gratis bildebehandlingsprogrammer

  1. Halle J. Falch sier:

    Hyggelig Harald. Ja, det er mye å lære,det er bare så synd at en ikke hadde dette når en var litt mere oppegående.

    Lik

  2. Synes du henger godt med i svingene… Så får man heller akseptere at det er en tid for alt.

    Lik

  3. Anne-Beth sier:

    Hei 🙂 Noen som vet om et gratis bildebehandlingsprogram som tillater rotering i ENKELTGRADER, altså ikke bare 90/180 grader?

    Lik

  4. Hei. Godt spørsmål. Jeg visste ikke (siden jeg i all hovedsak bruker Lightroom og Photoshop), så jeg la ut et spørsmål på nettstedet foto.no.
    Svarene kom raskt: Både Picasa og Faststone Image Viever kan gjøre dette. Pluss Raw Therapee.
    Håper du finner ut av disse programmene.

    Lik

  5. ..flere svar på foto.no: Med Photoscape kan du enkelt selv juster antall grader på bilder som er blitt litt skeive..
    Så du ser, mulighetene er flere.

    Lik

  6. Elisabeth A sier:

    Hei! Kom nettopp over denne siden, og er så utrolig glad for det. Har en interesse for foto som vel kom i høst og blir større og større. Har lært meg en del Photoshop og har lastet ned prøveversjonen til Lightroom fordi jeg syns det virket som et bra program. Men, jeg forstår ganske lite av det med importering og så lagring av bilder. Blir alle bildene erstattet av de man redigerer, fordi jeg mister originalene etterpå? Jeg foretrekker å kunne redigere bilder på forskjellige måter for å kunne lære, og fordi av og til er det fint å ha de i for eksempel både farger og svart/hvitt osv. Har du noen sider der det er god info osv for dette? Jeg har prøvd meg mye på youtube, men føler det er vanskelig å få de svarene jeg vil ha. 🙂

    Igjen, så var dette en veldig bra nettside, håper du fortsetter å skrive og legge ut her, fordi jeg har iallefall allerede lært mye!

    (Og til noen over her, hvis det er for å for eksempel rette på et bilde så horisonten blir rett osv, så er pixlr.com faktisk et helt ok sted å gjøre det. Den midterste av de man kan velge der inne og så bare rotate. Men man må altså gjøre det helt selv og det kan være vanskelig, men er iallefall bedre enn ingenting.)

    Lik

  7. Hei Elisabeth og takk for hyggelig kommentar.
    Lightroom er etter min mening et utrolig bra «bildeflytprogram», dvs at det tar seg at bildene fra minnebrikken, via import, bildebehandling, innlegging av metadata og informasjon, eksport og eventuelt web og print. Hvis du har eller regner med å ha/få tusenvis av bilder er det knapt noe program som er bedre. Men hvis ikke, kan det fort bli «overkill». For når du tar i bruk LR så er det på en måte ikke noen vei tilbake. Det er et system som du bør/må følge.
    Jeg forstår godt at du er i tvil, for det tok meg en tid å forsøke LR og senere bli hektet. Men løsningen for meg ble å kjøpe en DVD-serie fra svenske Moderskeppet der Patric Larson gjennomgår hele programmet, steg for steg. Her er en god info om fordelene med LR: http://www.moderskeppet.se/lightroom/
    Disse DVDene får du i Norge kjøpt enklest hos Japan Foto: http://www.japanphoto.no/alt-om-lightroom-4-1319042105321-007
    Men se først gjennom de opplærings-videoene som du finner i foto.no. De er meget bra de også: http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=45696
    Litt av finessen med LR er at du beholder originalbildene dine, enten nå disse er i RAW eller jpg. Og ut fra ett og samme «negativ» kan du lage så mange og ulike bilder du bare vil. Alle endringer du gjør havner i ei såkalt «sidecar-fil» (ei styringsfil) og endringene blir kun lagt på under eksporten. Så kan du senere gå tilbake og endre farger, utsnitt, lage sorthvitt, osv, ut fra samme original/negativ. Og du kan alltid gå tilbake til originalen. Om du forstår.
    Jeg behandler alle mine RAW-bilder i LR og bare bruker Photoshop i noen få spesielle tilfeller, som f eks ved å sette sammen panoramabilder eller for spesiell behandling.
    Lykke til med fotograferingen din.
    H 🙂

    Lik

  8. Jeg bruker en gratisversjon av Art Weaver og er ikke mye fornøyd. Takk for masse masse gratis lenker jeg nå kan fråtse i og teste ut. Å kjøpe et program er for meg utelukket.

    Lik

  9. Hei Ane og takk for kommentarer. Jeg vet at mange er fornøyd med Gimp – en stund. Men så er det også min erfaring at mange ikke uten grunn går over til f eks Adobe Photoshop Elements. For alle programmer er det en viss brukerterskel, og hvis man først har «lært» seg Adobe-måten å tenke på, så er det enklere å gå mellom ulike Adobe-programmer senere. Dette i motsetning til å lære seg å håndtere godt nok programmer fra ulike leverandører.
    Men hvis det er uaktuelt å kjøpe, så bruk gratis-programmene. Sjekk også på ulike brukerfora hva folk flest bruker og finner formålstjenlig til sitt bruk.
    Øvrige kommentarer mhp Ligtrooms fortreffeligheter finner du dette ovenfor her. Selv har jeg svært begrenset kunnskap om disse gratisprogrammene (med unntak av rene sorterings-programmer som FastStone Image Viewer og gode gamle ACDSee) ettersom jeg i alle år har kjøpt proffe (og dyre) programmer i jobbsammenheng.

    Lik

  10. inger-helene sier:

    Hei, hvordan kan vi invertere negativer. Har bare Microsofts bildebehandlingsprogram og finner ikke denne funksjonen der. Finnes det et egnet gratis program?

    Lik

  11. Jan Knudsen sier:

    Hei! 🙂
    Er på utkikk etter ett gratis bildebehandlingsprogram som jeg skal ha på min nye pc som har Windows 10, hvor jeg i tillegg til de funksjonene som er i Windows 10 trenger muligheter til å forminske bilder, skarpe opp motiver og behandle rå-bilder. Hva kan dere anbefale?

    Lik

  12. Hei, sjekk Picasa og Gimp, som to favoritter. Hvis du har et kurant kamera som leverer RAW-filer i «kjent» format, burde det være greit. På nettsidene til de to programmene vil du ganske sikkert finne nærmere hva du kan gjør (og evt. ikke gjøre). Jeg regner med at du har lest min bloggartikkel om slike gratisprogrammer: https://infotobloggen.wordpress.com/2013/05/12/gratis-bildebehandlingsprogrammer/
    La meg gjerne få høre dine erfaringer.

    Lik

Legg igjen en kommentar

