Ikke bruk linsedeksel

I en av mine etter hvert mange fotobøker anbefaler forfatter Scott Kelby å ikke bruke linsedeksel, dvs. deksel foran fremre linseelement. Han kaller det «aldri-klar-dekselet» fordi man med dette på, før eller siden er garantert å miste det magiske «once-in-a-lifetime»-øyeblikket. Også mange andre gode motiver har forsvunnet som dugg for sola mens den stakkars fotografen har fomlet med å fjerne linsedekselet.

Hvis du er redd å få riper på frontfilteret eller på linsa, så sørg i stedet for å ha en solid beskyttende solblender fast montert på linsa.130311_untitled_001

Bildetekst: Bytt ut «aldri-klar-dekselet» med en solid solblender. Mye smartere. Men legg merke til at denne solblenderen virkelig er laget for å tåle en støyt. Se på godstykkelsen! Denne følger selvsagt med linsa. Den koster i løs vekt 495 kroner. 

Alltid beredt
Som gammel reportasjefotograf kan jeg ikke si meg mer enig. I min kameraryggsekk ligger det alltid minst ett kamerahus med ei påsatt standard-linse (24-70 eller 18-55, hhv. FX og DX-brikke). Disse linsene har ikke noe deksel foran, men de har en solid solblender av metall. Kameraet er forresten stilt inn på P-modus og er som regel innstilt på ISO 200. På denne måten vil jeg med stor sannsynlighet få et brukbart bilde på direkten, uten noe som helst fomling og innstilling. På de andre linsene i ryggsekken er det linsedeksel foran, og selvsagt er det linsedeksel bak på alle mine linser.

Flere bruker solblender
Heldigvis ser jeg flere og flere som bruker solblender på nå for tiden. En solid solblender beskytter som nevnt linsa mot riper og skader, og – ikke minst – den forhindrer strølys, og ikke bare fra sol og kraftig motlys. Dette bidrar til klarere og skarpere bilder.

Konklusjon, så langt: Ha kamera skuddklart. Uten linsedeksel.

Skuddklart kamera
En bekjent av meg, fotograf Arnulf Husmo, som i sin tid drev Husmo-foto, var en slags moderne Anders B. Wilse med hele Norge som arbeidsområde. Han fortalte meg en gang ei historie om det å ha skuddklart kamera. Det vil si: Historien handler om det å ikke ha skuddklart kamera, og hva det kan medføre.

Han satt med sitt Pentax 6×7 og ei lang tele ved en Vestlands-foss. Noen sportsfiskere rodde frem og tilbake nedenfor fossen. Målet var å få et bilde av fiskerne i båten og laks som hoppet, eller laks som gikk på kroken og laget leven under fangsten. Action med andre ord. En Pentax 6×7 går på 120-film, og du får 10 eksponeringer der diaset ikke uventet blir 6×7 cm. Det er/var nydelig kamera og en solid arbeidsgamp (har maken på loftet!). Han ventet. Og ventet. I ny og ne så det ut til å skje noe der ute på vannet, men nei. Det ble derfor en del bomskudd… 8 bilder, 9 bilder, 10 bilder… Dermed var hele rullen eksponert og det var klart for å skifte.

Så kom laksen!
Og mens han sitter der med kamera på fanget og er i ferd med å legge inn ny filmrull i kameraet, så kommer det en laks opp av vannet. I slow motion. Den er enorm, den hopper høyt og den heeeenger i lufta i flere sekund. Så faller den ned med et plask og er søkk vekk.

Bildet (altså det med stor B) var definitivt borte: Det som kunne prydet brosjyrer fra Innovasjon Norge og Norsk Turistråd, det som kunne bragt solid lønnsomhet i de mange timene med venting. Det var da Arnulf lærte seg en ny teknikk: Når han skulle skifte film, snudde han seg med ryggen til motivet. Han ville ikke seg selv så vondt som å se hva han ellers kunne gå glipp av.

Enklere, men…
For oss digitalfotografer er det enklere. Sørg for å ha nok strøm på batteriet og en stor nok minnebrikke. Og plukk av linsedekselet.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Ikke bruk linsedeksel

  1. Andre sier:

    Jeg er dessverre skyldig i å behandle kamera og linsene mine som små barn, og er alltid rask på med linsedeksel etter å ha tatt bilder, noe som er helt idiotisk da de fleste linsene mine uansett har UV filter, et filter jeg har investert i for å beskytte mot riper.

    Lik

  2. Det er klart at verken Nugatti og bringebærsyltetøy egner seg på ei linse, så hvis du mener noe slikt, har jeg full forståelse for linsedeksel. Men det er kanskje ikke dette det handler om 🙂 Uansett: Du ser poenget mitt.

    Lik

Legg igjen en kommentar

