Kjøper du originalt eller uoriginalt fotoutstyr?

Om du velger å kjøpe originalt eller uoriginalt fotoutstyr til ditt kamera, handler ofte om hvilke krav du har til kvalitet – og til størrelsen på lommeboka di. Og da snakker vi kanskje om du tjener penger på bildene dine, eller det er en ren hobby. For det kan være stor prisforskjell på originalt og uoriginalt utstyr. Svært stor forskjell.130204_v-grep_018

130204_v-grep_021Bildetekst: Vertikalgrep med plass til standard-batteri (til høyre) og egen kassett for 8 stk AA-batterier(bak).

Her kommer en liten gjettekonkurranse: Over her ser du to bilder av såkalte vertikalgrep, begge laget til Nikon D300(S) og D700. I tillegg til å gjøre det enklere å ta bilder på høykant ved at utløseren og en del kontroller er tilpasset høydeformat-fotografering, har et vertikalgrep også ekstra batteri inni som gjør at du kan ta mange flere bilder mellom hver lading. For mange fotografer, og i mange sammenhenger, er dette veldig kjekt å ha.

Plast vs. magnesium
På det ene bilder ser du et originalt Nikon-vertikalgrep. På det andre en enhet laget hos en tredjeparts-produsent. Den gir seg ikke ut for å være noe annet enn det den er, men den er selvsagt en ren klone av originalen.

Det ene er laget av plast. På den andre er ytterskallet av magnesium. Det er naturlig å tro at kvaliteten på de elektromekaniske komponentene er av tilsvarende kvalitet som skallet, og det er vel nettopp her vi finner de kritiske faktorene.

Plastic Fantastic
Utvendig ser du knapt forskjell på de to grepene. Men kjenner du på dem, så merker du fort at den ene har en typisk «plastic feeling».  Så spørs det om det etter noen tids bruk også er andre forskjeller enn bare «feelingen».

Her er svaret på gåten. Den øverste er laget av kinesiske Aputure. Den nederste er et Nikon-produkt.

Og prisen…
Så var det prisen da: Det øverste koster om lag 52 US $ (dvs. ca. 280 norske kroner) kjøpt fra f. eks. kinesiske Deal Extreme. Prisen er inklusive porto. Om det tilkommer toll vet jeg ikke. Det nederste kan du kjøpe i Norge og koster om lag 2.500 kroner. Pluss frakt!

Behov?
Hvis du tar mye bilder i portrettformat, har behov for lang batterilevetid og/eller trenger ekstra batterikapasitet for å kunne komme opp i 8 bilder pr sekund, så er et vertikalgrep midt i blinken. Så spørs det da om du er proff som bruker kamera daglig og MÅ ha utstyr som fungerer 110 % hver gang. Eller om du er en glad amatør som bare innimellom har behov for slikt utstyr, og at det ikke er verdens undergang om noe går galt. (Og skulle det gå galt, så tar du et tap på 280 kroner med et skuldertrekk).

Mest originalt
Jeg har opp gjennom årene forsøkt å holde meg til originalt utstyr, og spesielt når det gjelder linser. Jeg har hatt Nikon kamera og linser siden 1979, da jeg kjøpte min første Nikon F. I min profesjonelle karriere som fotojournalist og senere fotograf i reklamebyrå, måtte jeg ha utstyr som jeg kunne stole på og som ga skarpe bilder. De få gangene jeg forsøkte meg med ikke-originale linser, fikk de som regel kort levetid. De var bare ikke gode nok. Jeg husker ei gammel Vivitar-linse som aldri tegnet skarpt og som hadde masse kromatisk avvik. Da repro-anstalten jeg brukte slo alarm, forsvant den linsa ut døra. Det er mange år siden. Men da jeg bare for ca. ett års tid siden oppdaget at en høyt rangert og godt dekorert Tamron superzoom ikke ga skarpe bilder ut i kantene, forsvant også den. Inn kom en nesten like «super» Nikon-linse. Det var klasseforskjell.
Da er det litt forskjell med periferiutstyr som ikke er kritisk for å få tatt skarpe bilder. Jeg har for eksempel valgt å kjøpe en uoriginal GPS-mottaker, og når jeg bruker snorløseren så er det en Hama og ikke en Nikon.

Les andres erfaringer
Trenger du vertikalgrep? Her kan du lese hvilke erfaringer andre har med både originale og ikke-originale vertikalgrep til Nikon D300/700. Her er interessant lesning og gode vurderinger. Men les (også) disse erfaringene med «skepsis-filteret» påslått: Det er ikke gitt at andre har samme behov eller samme kvalitetskrav som deg.

Men det var ikke alt…
Og, forresten, mens vi nå er inne på originalutstyr: visste du at man også kan kjøpe full vertikalgrep-pakke: Et vertikalgrep som vist, men i tillegg spekket med Nikons batteripakke EN-EL4a (11,1 V og 2500 mAh), i motsetning til de vanlige EN-EL3e med skarve 7,4V og 1500 mAh. Da må man selvsagt ha med en hurtiglader til dette batteriet. Ikke helt billig det heller. Ville bare nevne det. Og at hele denne pakken det koster ca. 5.000 kroner!130204_v-grep_026

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

