Kjappe hester og svakt lys

Rideskolen der min datter stadig blir flinkere og flinkere, arrangerer hvert år et hesteshow: I år kalt Julemylder i stallen. Det har blitt noen blogg-artikler om de fotografiske utfordringene her. Derfor skal jeg denne gang ikke si så alt mye om verken lysstoffrør, hvitbalanse, ISO eller blendere.121201_0230_Rideshow

Bildetekst: Anne Soleng hopper tau (!) på Dina.

Nedenfor her ser du noen av bildene. Alle tatt med Nikon D300. Fotograf-kjenning Ketil sto ved siden av og fotograferte med fullformat (FX), og det frister…

ISO 3200 gir unektelig noe korn på en DX-brikke, men man kan avhjelpe litt i Lightroom. Linser med lysstyrke 2,8 eller lavere er et krav. Det betyr imidlertid liten dybdeskarphet og følgelig at en del bilder nok blir ute av fokus.  Akkurat her (og i en del andre settinger) kunne det muligens vært smart med en 85 mm 1,4. Koster imidlertid skjorta.

Denne gang hadde jeg sort dunjakke og tok sjansen på å måle hvitbalansen med et WhiBal-kort holdt i hånda. Så laget jeg en Preset i Lightroom der jeg blant annet endret hvitbalanse. Å få til en god nok hvitbalanse er et kjempeproblem under slike forhold, og jeg er ikke sikker på om jeg er i nærheten av å komme i mål.

Så var det bare å fyre løs, og samtidig hygge seg med flinke jenter og flinke hester. Det var sikkert -12 ute, og det føltes enda verre inne i hallen. Men batteriet krøp bare ett strek nedover, tross nesten 400 bilder. Nikons EN-EL3e imponerer. (Klikk på et av bildene for å se dem i større format. deretter kan du bla deg frem og tilbake i serien)

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Kjappe hester og svakt lys

  1. Terje Myller sier:

    Jeg har også fotografert i denne ridehallen. Det er mer lys i de innerste kroker av helvete enn det er her, så actionbilder er ikke enkelt å få til. Men det går. Et skarpt bilde av rytter og hest på vei over et hinder krever en lukkertid på 1/1000 sekund. For å få det til, MÅ en ned på en blender under 2,0, helst ned på 1,4. Samtidig MÅ en sette ISO opp på 3-4-5000. Ei dyr 85 mm linse med blender 1,4 er det beste alternativet. Det har ikke jeg, så jeg brukte min mye billigere 50 mm 1,4, og kom i mål med det. Heldigvis har jeg et fullformatskamera som takler høye ISO-verdier uten å produsere mye bildestøy.

    Lik

  2. Takk for kommentar Terje. Når har jeg – ennå så lenge i alle fall – begrenset kjennskap til dunkelhetsnivået i «de innerste kroker av H..», men budskapet er klart 🙂 Og som jeg har omtalt flere ganger: En sak er lite lys. Like vanskelig er kvaliteten på lyset, dvs å gi bilder med noenlunde korrekte fargetoner. Forøvrig er jeg mer og mer i modus for fullformat, med de fordelene dette har – ikke minst med tanke på mindre bildestøy ved høye ISO-verdier. Man teller på knappene (og kronene).

    Lik

Legg igjen en kommentar

