Hva med noen nye tanker og idéer?

Det finnes utrolig mange fotoblogger. Noen følger jeg fast. Andre leser jeg sporadisk. Jeg får inspirasjon, og plukker stadig vekk opp både tips, idéer og lærer nye arbeidsmetoder på ulike områder.

Faste følgere av denne bloggen vil muligens ha lag merke til mine anbefalinger av bloggen til Joe McNally, blits-eksperten som blant annet farter verden rundt med sine workshops. Den 23.-25. november kommer han forresten til Fotomässan i Stockholm. Da har du fått tipset.

Her finner du lenke til to av hans gode bøker om blitsfotografering, og her er lenke til bloggen hans. Og bare for å ha sagt det: Det er noen faguttrykk, en del slang og et ikke ubetydelig antall ufullstendige setninger både i bøkene og på bloggen. Bare så du er språklig og faglig «advart».

Nikon-blogg
En blogg for de frelste «Nikonianerne» kan være grei å svinge innom nå og da. Her er ikke aldeles uventet en solid porsjon god reklame, men også mye matnyttig og interessant.

Mange fotoblogger
Å Google på «photo» og «blog er som å skyte med hagle. Prøv! Jeg fikk over 4 millioner treff! Her er rene opplæringssteder a la Adobe, her er mer eller mindre personlige dagbøker krydret med mer eller mindre gode bilder, og her er blogger bygget rundt all verdens forskjellige emner. Ikke alt er like interessant, for å si det ytterst forsiktig. Veldig mye handler kun om å vise frem sine bilder. Men den som har tid og lyst finner vanligvis gullkorn, dvs. blogger som kan ha interesse nettopp for deg. Og når jeg finner interessante bloggere som både har gode bilder og som gir meg kunnskap/inspirasjon/erfaring, så leter jeg ofte videre til andre med samme interessefelt ved å se hvilke blogger og nettsider denne bloggeren viser til. Det er sikrere enn «hagle-metoden».

Stikk motsatt
Så ramler man av og til over blogger som på mange måter forteller det stikk motsatte av hva man selv prediker. Jeg har i noen tid fulgt med i bloggen til Ernst Vikenes. Også han er selvlært fotograf, men der stopper enhver sammenligning. I forhold til meg er han er vel på mange måter en slags fotofundamentalist – i positiv betydning av ordet. Han fotograferer ofte med hel-manuell innstilling på sitt kamera, bruker utelukkende spotlysmåling og er ekstremt opptatt av å få korrekt fargetemperatur på sine bilder (og bruker ulike teknikker for å få til dette). Og han jobber med Canon.
Det som gjør det spennende å følge med i hans blogg, er nettopp at det får meg til å se på mange forhold ved fotografering på en helt ny måte. Jeg mener det er ekstremt sunt med nye tanker i hodet, om ikke annet nå og da. Kanskje kan bloggen til Ernst Vikenes også gi deg noen nye tanker og idéer for å bli en enda bedre fotograf?

Verdien av en idé ligger i å bruke den.
Thomas Edison, oppfinner

(Og hvis du lurer på hva bildene i denne bloggen har med temaet å gjøre, så er svaret null. Dette er bare noen bilder jeg tok sist helg. Hvis du vil se flere fra samme foto-tur, så finner du noen her.)

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

