Unngå støv på og i kameraet ditt

Er det lenge siden du hadde fredagsvask på kameraet ditt? Ikke ta det bokstavelig. Det handler mer om å sørge for at kameraet holdes så støvfritt som mulig – både innvendig og utvendig. Ingen liker støvflekker på bildene, og rensing av bildebrikken er ikke helt problemfritt.

Bildetekst: Oppe til venstre i bildet har jeg forsøkt å illustrere hvordan støv på bildebrikken kan ta seg ut. For å finne ut om du har støv på bildebrikken din kan du forsøke å fotografere en enstonig skyet himmel, og så studere dette bildet grundig etterpå, oppforstørret på PC-skjermen.

Med kompaktkameraer er det stort sett greit, selv om mitt relativt nye Panasonic Lumix TZ 20 nylig var innom en garantireparasjon for støv som hadde kommet seg inn i kamera. Merkelig nok var det støvkorn på baksiden av linsa, ikke på selve bildebrikken. Dette har ikke skjedd med noen av mine andre digitale kompaktkameraer.

Da er det betydelig verre med speilreflekskameraer hvis man ofte skifter linser. Det hender jeg sender en tanke til høyere makter om å se i nåde til meg og mitt kamera når jeg skifte linse under forhold som absolutt ikke er egnet for det. Heldigvis går det som regel bra – om det nå skyldes det ene eller det andre.

På min gamle Nikon D70 var støvsvaberen en nødvendig om ikke alltid like trofast venn. Jeg måtte relativt ofte innom bildebrikken og svabre av: Et par dråper spesialsprit (eller hva det nå er) på en papirlignende lofri svaber tilpasset bildebrikken. Det var/er med hjerte i halsen man stryker frem og tilbake på følsomme elektroniske greier. Men også her har det gudskjelov gått greit.

Bildetekst: Svaber og renseveske: Dette var flittig i bruk da jeg jobbet med mitt Nikon D70. Men en liten gummiblåsebelg er smart å ha, for eksempel for å fjerne støv fra baksidene av linsene og innvendig i kamerahuset.

På mitt «nye» D300 har jeg stilt inn kamera slik at bildebrikken vibrerer hver gang jeg slår på kameraet. Det fungerer utrolig bra, for med ett unntak har jeg ikke behøvd å rense kamera innvendig, enn si røre bildebrikken. Og den ene gangen handlet det nok om et ekstremt tilfelle av statisk elektrisitet: I oppdrag for kraftselskapet Nordkraft skulle jeg ta bilder til en årsmelding. For å ta et miljøbilde av en av bedriftens elektriske drevne biler, lånte jeg en bil. Ved ett tilfelle åpnet jeg kamera inni bilen for å skifte linse. Det var her det skjedde. Støv og skitt invaderte kameraet og la seg over alt inni, også og ikke minst på bildebrikken. Jeg forsøkte meg med svaberen, med sterkt begrenset effekt. Jeg måtte sende kameraet til verksted for å få det renset. Det hjalp. Når jeg siden skifter linser forsøker jeg alltid å holde meg langt unna felter med statisk elektrisitet, som f. eks. under høyspentmaster.

Men hvordan kan man unngå å få støv i kamera? Det enkleste er vel en rimelig grad av forebyggende vedlikehold: Dra over kamera i ny og ne med en mikrofiberklut, muligens med et par dråper vann på. En ørerenser eller lignende kan i tillegg være grei å bruke for å komme til inni kriker og kroker (som det jo er en del av på et kamerahus). Begrunnelsen for dette utvendige renholdet er at mindre støv og skitt på utsiden trolig vil redusere faren for å få skitt inn i kamera.

Det sier nesten seg selv at det er lurt å unngå å åpne kamera i støvete omgivelser. Før jeg dro på ei reise i Asia tidligere i år kjøpte jeg ei «turist-tele»: ei Nikon 18-200-linse. Den satt mer eller mindre fast på kamera, med noen unntak da jeg hadde behov for en kraftigere vidvinkel. Men de fleste kan trolig reise mye og langt med bare ei 18-200 eller tilsvarende som «fast» optikk, og med det unngå støv og skitt inn i kamerahuset.

Og de gangene du må skifte, er det smart å lage seg en så støvfri rutine som mulig. Jeg sørger alltid for å holde det åpne kamerahuset vendt nedover. Sørg også for å gjøre linseskifting så raskt som mulig, og sett deretter med en gang på bakre linsedeksel på den linsa du tar av. I ei linse som ligger med åpent bakstykke kan det samle seg mye skitt, som i sin tur kan komme inn i kamera og på bildebrikken.

I samme åndedrag nevner jeg også at det kan være smart å ha et UV-filter foran på alle linsene dine. Det er en rimelig «linseforsikring». Jeg opplever det som langt mindre dramatisk å pusse og gnikke litt på fremre linse-filter for å fjerne både det ene og det andre, enn å begi meg ut på det samme rett på frontelementet på ei linse som kan koste temmelig mange tusenlapper.

I tillegg tar jeg det som en selvfølge at du ikke lar kamera og linser ligge og slenge i en skitten fotobag eller fotoryggsekk. I ny og ne bør du støvsuge ryggsekken med en kraftig støvsuger, gjerne med et eget rent «fotomunnstykke».

Og så vet jeg at proffer som er avhengig av utstyr som må fungerer prikkfritt til enhver tid, gjerne tar dette med seg i sekken når man skal en snartur innom større byer der det er fotoverksteder, og her sørger for rensing og sjekk av utstyret.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Unngå støv på og i kameraet ditt

  1. Tor Skjørdal sier:

    Nyttig!
    Et UV-filter har i utgangspunktet et bestemt formål. Er det ingen ulempe med å alltid ha på UV-filter?

    Lik

  2. Harald Harnang sier:

    De virkelige foto-fundamentalistene fnyser over UV-filter foran linsene. Jeg opplever fordelene som så mye bedre enn ulempene at jeg alltid har brukt UV-filter foran alle mine linser. Med dette foran kan jeg i verste fall bruke skjorta eller genseren til å få bort skitt eller vann, og skulle jeg få ei ripe, så er det enklere å kjøpe et nytt filter til tusenlappen, enn ei ny lise til kanskje 10′. Og har man som jeg en gang berget ei dyr linse ved at filteret tok mot slaget og ble most i filler, så er valget enkelt.

    Lik

  3. Harald Harnang sier:

    Hei igjen Tor.
    Jeg ser at jeg i farten bortimot har unngått å svare å ditt spørsmål. Er det noen ulemper? Det er klart at du får ei glass-skive mellom kamera og objektet. Jeg tar for gitt at fotografer som kjøper optikk for tusenvis av penger ikke skrur på filtre kjøpt på billigsalg, men likevel skal man ikke se bort fra at det kan medføre noen grad av uskarphet. I tillegg kommer det to ekstra flater der det kan legge seg støv, o.l. Og til sist: Har man en kraftig vidvinkel, så kan filtre utenpå medføre noen form for vignettering (mørkere områder i de fire kantene), ganske enkelt fordi et filter bygger noen millimeter ut. Men som du ser i mitt første svar: Jeg anser fordelene som klart større enn eventuelle ulemper, og bruker av den grunn filtre på alle mine linser.

    Lik

Legg igjen en kommentar

