Filmens virkemidler i utrolig spennende fotokunst

Hvis det passer seg slik bør du i sommer legge turen innom Stenersenmuseet i Vika i Oslo. Her finner du Gregory Crawdsons utrolig spennende bilder fra serien «Beneath the Roses», fotografert i perioden 2003-2007. Du finner forresten to serier til av samme fotograf. De var spennende nok, men etter min mening kom de ikke opp mot førstnevnte.

Jeg var innom der for noen dager siden. Jeg hadde hørt om bildene i mange sammenhenger, men å se og studere disse store bildene på nært hold var svært spesielt.

Bildetekst: «Brief encounter» er navnet på bildet, og på filmen som går på kinoen på bildet (selvsagt gjennomtenkt: Det betyr «kort møte», alternativt «nærkontakt»). Gata er folketom, en bil med en ensom sjåfør er på vei et eller annet sted, en mann passerer et portrom og i kafeen på hjørnet sitter en ensom dame og drikker sin te. Bussen i bakgrunnen er ikke i rute. Her er kun en sjåfør. Hvor skal disse menneskene? Hvor kommer de fra?

Tablåer
Crawdson (1962-), født og bosatt i New York er en av vår tids mest kjente fotokunstnere. I serien «Beneath the Roses» har han iscenesatt tablåer, utendørs og innendørs, av dimensjoner de færreste av oss ville drømme om. Han har benyttet de samme hjelpemidler som når man lager film. Det kan gå med flere måneder på hvert enkelt bilde: Her er skuespillere engasjert, man bruker store film-lysrigger, oppbygging av kulisser med et utall rekvisitter. Crawdson bruker store team – og har til og med en egen fotograf som trykket på utløseren i det bildet endelig er perfekt, og likt det bildet regissøren har skissert og sett for seg.

Filmen har stoppet
Bildene kan ligne på filmer av David Lynch, men i stedet for levende bilder og en lang filmatisk historie, har han stoppet tiden i fragmentet av et sekund. Som tilskuere må vi stanse foran bildene og undres på hva i all verden som skjedde før bildet ble tatt, og hva som nå kommer til å skje. Bedre enn film, spør du meg, for denne «filmen» er noe som settes i gang inni hodene våre, med så uendelig mange muligheter.

Fantasien i sving
Her finner vi den voksne kvinnen som er på tur ut av dusjen i et hotellrom. Mor og sønn som spiser middag alene, mens det er dekket på til fire. Et antall ungdommer som vandrer tilsynelatende målløst rundt langs et jernbanespor. Og den unge jenta som står i underkjole utenfor en drosje. Hva gjør kvinnen på hotellrommet, og hvem venter de to på. Hva skjedde i drosja, og hvor skal hun nå gå. Hvert av bildene har et bærende motiv og et utall små detaljer som også bidrar til å sette fantasien i sving.

Anbefales
Det var oppsett og regi jeg lot meg imponere av i første omgang – før jeg så bildene på nært hold. Nå ble dette plutselig bare et dyrt og arbeidsomt – men nødvendig – stykke aktivitet på vei mot utrolig velregisserte, gjennomtenkte og spennende bilder. Dette er en utstilling du helt klart bør få med deg.

Utstillingen med Crawdson på Stenersenmuseet står frem til 12. august.

Her finner du to små film-snutter som forteller litt om fotografen, om fotograferingen og om bildene.

  • Film på NRK, 53 minutter, kan sees frem til juleaften 2013 ca. kl. 12. Filmen sendes samme dag i reprise på NRK2 kl 1130.
  • Video 1 (trailer fra filmen)
  • Video 2

Under her finner du noen av bildene fra utstillingen

Advertisements

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s