Er du tålmodig når du fotograferer?

Hvor tålmodig er du når du er ute og fotograferer? Det kan lønne seg. En del dyktige fotografer forteller at mange av de virkelig gode bildene kom etter at de for lengst hadde tenkt å pakke sammen, men at de likevel ble drevet videre…

Vi er heldigvis forskjellige. Jeg er normalt sett ikke spesielt tålmodig. Jeg er vant til å jobbe fort. Det er nok en vane fra fotojournalist-tiden med nyhetsjag, og tiden som fotograf i reklamebyrå der tid var penger. Fortsatt går det stort sett fort i svingene selv når kravet til daglig inntjening ikke er overhengende. Derfor går jeg trolig glipp av en del gode bilder.

 Bildetekst: Fortøyningsfeste: 10 mm, f:11, 400 ISO, 1/200 sek.

280 kilometer for en istapp
Min gode venn, fotograf Per Martin Jæger, fortalte meg nettopp om et bilde han hadde tatt. Han hadde sett motivet, men lyset var feil, så det ble ikke noe bilde der og da.  Neste dag var han tilbake mye tidligere. Sola var da akkurat der den skulle. Og han fikk sitt bilde som han hadde kjørt 4 x 70 kilometer for å få. Hva det var? Det var et bilde av lysrefleksjoner i en istapp. Tenk deg: 280 kilometer, flere timers kjøring, venting og fotografering. Selv var han kjempefornøyd etterpå.
Jeg så nettopp bildet fint rammet inn. Det var verd slitet. Han er tålmodig. Jeg ville aldri kjørt 280 kilometer for å ta et bilde av en istapp. Og for den del: Jeg ville knapt oppdaget istappen om jeg sto ved siden av den.

Jeg er så heldig at jeg har to venner av samme kaliber. Jeg har tidligere lenket til et lysbildeprogram, tatt av en annen god fotovenn: Jan Arne Emilsen, som har mange av de samme gudbenådete evnene til å se detaljer som Per Martin.
Sånn er det bare. Vi er forskjellige. Derfor kommer jeg neppe noen gang til å bli så flink til å ta landskapsmotiver og se detaljer som de to.

Du kan lære – også tålmodighet
Føler du at du kjenner deg igjen i min beskrivelse? Fatt mot, for det er faktisk et visst håp både for deg og meg! Med hjelp og øvelse kan man kanskje lære seg teknikken med å puste litt saktere, og bare vente til Motivet (det med stor M) kommer av seg selv.

Hør bare: I september i 2011 var jeg på en fotoworkshop med Trym Ivar Bergsmo på Tranøy fyr. Det var en ny opplevelse å være sammen med folk som ikke så på klokka hele tiden, som kom fra fotoklubbmiljø og dermed drev på med kunstfoto. Ikke minst var det fantastisk å ha en dyktig lærer som også gjennom flere bøker og prosjekter har vist at han har hatt tid å vente på et motiv.
Sånt smitter. Andre dag på workshopen våknet jeg grytidlig: Sola hadde akkurat stått opp, og det varme lyset var oversanselig på de grå svabergene. Jeg bare måtte ut. På med fotoryggsekk og stativ i neven. Ikke langt unna fyret så jeg plutselig motivet: En gammel liten fortøynings-sak av jern, boret ned i fjellet, ca. 15 cm høy og så opprustet at lag på lag holdt på å ramle av den. I bakgrunnen var det tre flotte fjelltopper. Og over dette var det en perfekt himmel med lette skyer. Jeg brettet stativet helt ut og la det ned i bakkehøyde, monterte kamera med vidvinkel på, stilte inn. Alt var klart. Men så! Akkurat da kom det plutselig en sky foran sola. Lyset ble kaldt og blått. Aldeles feil.

Men inspirert som man var blitt av det å søke og bli oppsøkt av motiv, klarte jeg å ligge i ro. Etter en halv time sprakk skylaget i øst, og sola kom igjen med sine varme, lange stråler ned på landskapet og motivet mitt. Jeg tok mange bilder med ulike linser. Det beste bildet ser du øverst i denne artikkelen. Jeg synes det var verd ventingen! Og jeg var kjempefornøyd med meg selv og bildet etterpå.

Har denne historien noen moral? Hvis du er en passe fotointeressert nerd, der du føler at utstyret ditt nok er bedre enn bildene du tar, og at du har problemer med å finne gode motiver, så meld deg på en god fotoworkshop. Det er en fin måte å komme seg fotomessig videre på. 

Og under her ser du noen flere bilder fra workshopen på Tranøy i 2011. Klikk på bildene for å se dem i stort format.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Er du tålmodig når du fotograferer?

  1. Jeg kan nok være ganske tålmodig hvis jeg er ute på fototur alene. Ingenting får meg til å slappe mer av enn det å gå alene i nydelig natur med kameraet!

    Noe jeg har lyst til å lære meg er å ta bilder som disse! Det er noe med dem. De går på en måte litt mot meg? Hvordan får dere dette til? Har sett flere bilder som er litt sånn….

    Lik

  2. haraldph sier:

    Hei Kamilla. Jeg har sett litt på bildene på din blogg. Jeg synes de er fine, så bildesynet ditt er det ikke noe å si på 🙂 Men jeg tror du kan få mer ut av bildene med å behandle dem i Photoshop eller Lightroom. Det handler først og fremst om dynamisk omfang. Ved å stramme inn hvit og sort i Levels i PS vil du bare der kommer langt på vei til å få bilder med mer kontrast i. Spør en eller annen foto/PS-nerd om dette. I Lightroom kan du dessuten enkelt legge inn en svak mørk «kant» rundt bildene, noe som ytterligere kan få frem hovedmotivet.
    Mhp tålmodighet så høres det ut som om du har det som skal til. Det er det vanskeligste. PS og Lightroom er enkelt å lære seg (alt tatt i betraktning).
    H 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

