Ta backup av bildefilene dine

Dette tipset handler heller ikke om å ta bedre bilder. Derimot handler det om å ta bedre vare på de bildene du har tatt. Med andre ord: backup.

Alle som har levd med og i en IT-verden noen år vet at det ikke er et spørsmål om, men når du får problemer med datamaskinen din.
Alle fotografer vil etter hvert samle store mengder bilder på PCen. Jeg har hørt om noen som har alle sine bilder gjennom de siste årene på én intern harddisk på en halvgammel bærbar PC!! I mitt hode er dette tilnærmet russisk rulett.

Bildetekst: Noen av harddiskene mine i hylla.

Gudskjelov går det som oftest greit, men av og til skjer det som ikke bør skje: Alt man har lagret på sin interne harddisk er borte og lar seg ikke gjenskape. Kjempetrist. (Nå finnes det firmaer som klarer å få data selv ut ødelagte maskiner fra ei branntomt, men det koster flesk!)

Hva gjør du da? Trolig er det ingen verdens ting du kan gjøre. Det er for seint. Men det du skulle ha gjort, det vil si det du kan gjøre i dag slik at du slipper å oppleve dette: Skaff den en ekstern harddisk som tar backup av dataene dine, både bilder og selvsagt annen verdifull informasjon.

En standard ekstern harddisk på 1 Terrabyte koster i dag om lag 1000 kroner. En liten transportabel 500 Gb harddisk koster ca. 650 kroner. Siden Thailand flommet over høsten 2011, noe som medførte leveringsproblemer, har eksterne harddisker steget noe i pris, men uansett er de forholdsvis rimelige og en grei «livsforsikring» for bildene dine.

Du kan selvsagt sette opp harddisken med din egen mappestruktur. Da må du sørge for å ta kopi for eksempel en gang i måneden eller noe slikt.

Mange harddisker har medfølgende programvare som automatisk sørger for å ta backup av nye filer. Den sjekker mot din interne harddisk om det er endringer, og så overfører disken automatisk de nye filene. Det er straks enklere, og slett ingen dum løsning. Les bruksanvisningen.

De fleste eksterne harddisker av kjent merker er helt OK, men pass på å få en som er så stille som mulig. Da orker du å ha den stående på hele tiden, og hvis du velger automatisk backup du vil alltid være ajour med backup’en din.  Jeg har noen nye Western Digital på 1 og 2 Terrabytes som er tilnærmet lydløse.

Nå er det alltid et spørsmål hvor (over)forsiktig man trenger å være. Men har du mange verdifulle bilder, kan det være verd å kjøpe (minst) to harddisker, som speiler hverandre.

Et bra tips er å fysisk skille backup fra original: Jeg sørger fra tid til annen for å ta kopi av alle viktige datafiler på én stor harddisk. Denne tar jeg med meg på jobb og lar den være der. Skulle et eller annet skje hjemme, kan alle data gjenfinnes i denne disken, og jeg mister eventuelt bare det aller siste. Dette bør man gjøre med visse mellomrom.

Og helt til sist: Den aller sikreste «backup’en» din, er når bildene er plassert inn i et fotoalbum. Men det har jeg skrevet om før.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Ta backup av bildefilene dine

  1. Godt tips og og påminnelse! Jeg har selv et makkverk av Harddisker rundt min PC, men har nå kjøpt en Sharkoon harddisk-bay, en boks som holder 5 harddisker (http://www.multicom.no/Kabinett-SATA-3e5/cat-c/c100881). Veldig kjekk sak. I tillegg har jeg en harddisk et annet sted i landet med de aller viktigste bildene, slik at jeg i allefall har de, om noe skulle gå galt. Et annet tips til backup er det norske http://www.Jotta.no hvor du kan lagre store mengder data til en server for en relativt billig penge.

    Lik

  2. haraldph sier:

    Lurt, lurt. Hvis man ikke har allverden av store og mange filer, kan lagring «in the sky» være smart. Uansett hvilken løsning man velger, så er noe bedre enn ingenting. Høres ut som du har funnet en bra løsning, men så har du litt verdier du skal ta vare på.

    Lik

  3. Andre sier:

    Nå er det snart et år siden denne ble lagt ut, men satser på at i alle fall bloggeren selv ser svaret.

    Jeg har over de siste årene vært litt av-og-på når det kommer til foto, men har fortsatt fått et over 100GB stort bildearkiv.
    I en lengre periode drev jeg med flere harddisker, flyttet disker mellom hjem og jobb osv, vurderte Dropbox og lignende tjenester, men det ble for dyrt å lagre alt der.

    Så fant jeg Jotta, et norsk selskap, som leverer backup til levelige priser. Tror jeg betaler 49 kr mnd for å ta backup av en maskin, med ubegrenset data.

    Det er dessverre to ting jeg savner med Jotta. Bildeviseren deres på nett og mobil håndterer ikke RAW (det blir tatt backup av filene, men jeg kan ikke se dem via nettleseren, jeg kan derimot laste de ned til enhver pc, og åpne dem i et program som støtter RAW)

    Jotta og Lightroom krangler litt, Lightroom låser ikke catalog filen når det er åpent. Så når Jotta sjekker om filen er ledig, får den til svar at det er den, og så starter den å laste opp filen til backupområdet. Når Lightroom da samtidig prøver å lagre en endring i filen resulterer det at Lightroom krasjer. Dette er enkelt løst med å pause jotta når jeg bruker Lightroom.

    Lik

Legg igjen en kommentar

