Bilder fra det fattige Amerika

Denne gang handler det om fotografer som dokumenterte fattigdommen på landsbygda i USA på 30-tallet, og som med det skapte en unik historisk dokumentasjon. Men det var ikke hensikten da bildene ble tatt.

De harde 30-åra var beintøff også i USA. I tillegg til generelle nedgangstider måtte en stor skare fattige jordbruksarbeidere ta det lille de hadde, begi seg ut på landeveien og forsøke å finne noe å leve av etter langvarig tørke i deler av USA.

Roosevelt satt i gang sin New Deal-plan. En del av denne planen het Farm Security Administration, mer kjent som FSA. Blant annet skulle landbruksarbeidere få tilgang til ”marginalisert jordbruksarealer” for å kunne skaffe seg egen gård. Prosjektet var omstridt på mange måter, blant annet fordi noen mente det var lagt inn et for stort element av kollektivisering, et begrep som får amerikanere flest til å fryse på ryggen.

Opinionsdannende informasjon
Det ble vanskelig å få penger til dette prosjektet. For å få mer oppmerksomhet i opinionen rundt de enorme problemene som spesielt jordbruksarbeiderne hadde og de vilkårene de levde under, ble det opprettet en informasjonsavdeling i FSA. En fotointeressert økonom med navn Roy Stryker kom til å lede den fotografiske delen av dette. Stryker ansatte et antall dyktige fotografer. I perioden 1935 til 1944 dokumenterte disse og en stab journalister en viktig del av USAs heller mørke historie.

Fotoprogrammet til FSA fikk mye oppmerksomhet, både den gang og ikke minst i våre dager. Noen av bildene har blitt ikoner. Av disse finner vi Dorothea Langes bilde av The Migrant Mother langt oppe på lista: Det er et utrolig sterkt bilde som lyser av fattigdommens bunnløse desperasjon. (Se det store bildet).

De tre mest kjente fotografene var Dorothea Lange, Walker Evans og Gordon Parks.

Instruksjoner
Heller ikke selve fotojobben var uten konflikter. Stryker hadde svært klare meninger om hvilke type bilder han ville ha. Dette var bilder som skulle passe inn i et informasjonsapparat med klare målsettinger. Når man ser på bildene, skal vi derfor ha i mente at de i stor grad var tatt med påholden penn. Enkelte av fotografene opponerte. Noen kom og gikk, andre sa opp.

Totalt ble det tatt 250.000 bilder av fattigdommen på landsbygda i USA. 64.000 av bildene er i dag tilgjengelig på nett. Fotoprosjektet til FSA er i dag et utrolig verdifullt fotoprosjekt og et enormt kildemateriale for historikere.

Stor interesse nå
I tillegg kan vi andre fotografer studere på hvilken måte bildene ble tatt. Og kanskje lære noe av det. Den som er interessert i mer av historien om fotoprosjektet til FSA, vil finne mye på nett og mange bøker om emnet. Og den som måtte ha interesse i retning dokumentarfotografi vil forstå at dagen i dag er historie i morgen, og svært vedifull historie om 10-30 år. Hva med å lage deg et dokumentarprosjekt, og jobb med det noen år. Om et antall tiår kan dette være gull verd.

Video
En av de mest kjente sangene fra depresjonstiden heter ”Brother can you spare a dime” – en sørgmodig skillingsvise av sin tid. Her er en liten video på YouTube med denne låten og med mange virkelig gode bilder fra FSA, sunget av Tom Waits. Det er etter min mening den beste versjonen som er laget.
Her er låten faktisk i en original-tapping med Bing Crosby, men dessverre pålagt bilder på en måte som etter mine begreper gjør hele videoen nærmest parodisk. Men innimellom finner du noen gode FSA-bilder.

Her ser du et knippe av FSA-bildene:

Les mer om FSA-programmet her:

Mer info om: Dorothea Lange, Walker Evans og Gordon Parks.

Forfatter: Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og fotograf. Studert sosiologi og journalistikk. Tidligere arbeid: Fotojournalist i avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring, statlig ansatt med internettportalarbeid. Nå pensjonist, men still going med foto, tekst og web-arbeid.

2 kommentarer om “Bilder fra det fattige Amerika”

  1. Takk Harald for at du tar fram dette prosjektet. Virkelig gripende bilder, og flott med Tom Waits sang.

    Liker

  2. Fint at du liker dette, Yngvar. Dette er en del av historien som jeg også synes er gripende, blant annet takket være fotoprosjektet som dokumenterer så godt deler av elendigheten. Jeg sitter nå på et hotellrom i Kolkata, og rett nedenfor hotellet kan vi oppleve noe som ikke er så langt unna det livet bildene beskriver: En kamp for å overleve fra dag til dag. Jeg har tatt en del bilder. Kanskje setter jeg det sammen til et eller annet. H 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar