Lag deg et fotoprosjekt!

Det kan stundom butte for noen og enhver på fotoidé-siden. Man vil så gjerne skape noe nytt og spennende – og så kommer man hjem med de samme «gamle gode» bildene som man har tatt så mange ganger før. Deprimerende.

Det er da man skal vurdere å lage seg et prosjekt: Finne på noe, en idé, et opplegg, et prosjekt som man i beste fall kan forfølge langt inn i evigheten. Og så virkelig gjøre noe ut av det!

Med et «prosjekt» mener jeg her ikke ett eller noen få bilder, men mange bilder med ett bærende element eller en gjennomgående rød tråd. Hva med makrofoto? Hva med å ta bilde av ulike nyanser av grønt? Eller rødt? Hva med detaljer av by-arkitektur der en V skal være representert i alle bildene? Eller vinduer og dører i alle former og farger? Hva med firkanter? Hva med gamle menneskers hender? Spør, du får sikkert lov!  Eller føtter om sommeren? Tenk så mange muligheter!!  (Artikkelen fortsetter under bildet)

Bildene kan for eksempel presenteres som en utstilling, en stor plakat med mange småbilder, som en slides-serie med musikk – eller du kan lage ei flott fotobok som gave. Eller kanskje som du kan selge?

En kjenning av meg tok haugevis med fantastisk flotte bilder av trær i alle mulige variasjoner. Ut av det laget han ei stilig bok hos Blurb. I boka ga han bildene morsomme og kreative bildetitler, noe som virkelig ga bildene et ekstra løft. Det ble spennende, interessant og morsomt. Og så fikk vi vite hva fotografen hadde tenkt da han så motivet. Eksempel: Woodrock (lignet stein), Chairwood (nærbilde av stol), Smilewood (nærbilde av stamme med tydelig smilefigur), osv. Et virkelig flott prosjekt. Tenk så mange spennende utfordringer det må være når man tvinger seg til å se etter dette ene, i alt det kaotiske mangfoldet: Trær, i alle varianter. Og tenk så gøy det må ha vært å sette sammen boka.

Jeg fikk den i julegave.  Ei utrolig flott bok som jeg satte stor pris på. Den har fått hedersplassen i fotobokhylla ved siden av Henri Cartier Bresson! Jeg synes den var så bra at jeg anbefalte han å kontakte et forlag for å få gitt den ut.

Du kan se noen av bildene fra boka i denne videosnutten på YouTube. Her er det kun bildene som taler for seg, ledsaget av musikken. Dette blir et helt annet inntrykk enn boka. Uansett: Enjoy!

Den samme forfatteren laget også ei fotobok med bilder av vinduer, der vi delvis ser gjennom vinduet og delvis ser hva vinduene speiler. Er det ikke kreativt og flott?

Det finnes mange spennende bøker med idéer til allverdens prosjekter. Og nettet er fullt av det samme. Bare søk. Så strengt tatt ligger det en hel verden av gode fotoidéer rett foran nesa di.

Selv har jeg et litt spesielt forhold til dører. Jeg skal ikke komme så langt ut i verden før jeg må ta en liten fotografisk egotripp for å fotografere dører. Dette motivet fasinerer meg.  Og med denne typen dørbilder som du ser her, kan man tillate seg vrenge og vri på fargeskalaen i Photoshop og skape de mest utrolige kombinasjonene. De bildene du ser her er imidlertid i hovedsak rett fra kamera.

Jeg kjøpte nylig ei bok som jeg oppfatter som i all hovedsak å være ei idé-bok. Den er full av ulike prosjektforslag, hvis du bare åpner øynene og ser etter muligheter der du er (Hvis du tilfeldigvis er på Ankenes og ikke i Mexico, så kan du vel omforme idéen slik at den passer der du er og ikke sutre over at du aldri kommer til Mexico!!). Boka heter «Fotografernas bästa bilder». Du kan lese min omtale av boka på nettstedet http://www.foto.no.

Ble du litt inspirert? Jeg håper det. Kanskje det er på tide å starte ditt fotoprosjekt? For eksempel med en gang!!

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Lag deg et fotoprosjekt!

  1. Monica sier:

    Akkurat det rette innlegget for meg å lese akkurat nå, da jeg har vært i et slags vakuum etter fargene forsvant, og har sutret over at jeg bor her jeg bor…. hvor ingenting er spennende sånn midt i mellom høst og vinter…..
    Som du må jeg alltid ha med en dør og et vindu med hjem når jeg er på tur, og andre ting jeg samler på. Men det er i hverdagen jeg må lage meg noen prosjekter uavhengig av årstider..
    Så takk, nå skal jeg gå i tenkeboksen 😉

    Lik

  2. Da har du den rette innstillingen! Ofte er det bare snakk om litt inspirasjon. Se hva andre har gjort, og/eller søk på nett. Lykke til. Meld fra hvilket prosjekt du tok.

    Lik

Legg igjen en kommentar

