Lysmåleren kan lure deg

Alle lysmålere forsøker å skape et normalt bilde uansett hvordan virkeligheten ser ut.  Greit nok for vanlige motiv som det heldigvis er flest av. Men er du på ei kritthvit strand i syden eller ved havna i Narvik når det står 25. desember på kalenderen og det er regntung mørketid ute, så får du garantert problemer: Kamera forsøker å lage ei normal strand i syden og en lys dag av mørketiden.

Hva gjør du da? Hvis du ønsker å gjengi virkeligheten slik den er, må du gi noen korrektiver til lysmåleren. En slik innstilling har de aller, aller fleste kameraer. Se etter en liten knapp med en firkant og et pluss/minus-tegn på. Trykk inn denne, og skru deretter på et hjul eller tilsvarende mot minus eller pluss – avhengig av situasjonen. Tommelfingerregelen er enkel: Er motivet for lyst, skru mot pluss. Er motivet for mørkt, skru mot minus. (Artikkelen fortsetter under bildet).

Bildetekst: Første juledag var jeg en tur ute og tok bilder av stor-floa. Kl 1220 tok jeg dette bildet. Jeg la inn -1 på eksponeringskompensasjon, og fikk derfor en nokså korrekt gjengivelse av en temmelig mørk virkelighet. Jeg tok også hensyn til at det var lys på kaia. For å få mer smell i bildet har jeg etterpå gitt litt mer kontrast og lys på båtene og kaiområdet og gjort himmelen så mørk som den i virkeligheten var (og i tillegg forsøkt å balansere opp mot det mørke havet i forgrunnen). Andre data: Nikon D300, 1/100 sek, 17 mm, f 2.8, ISO 1250, -1EV, Auto WB, RAW.

For mørkt og for lyst
På stranda i syden tror lysmåleren det er masse lys ute, og vil blende ned. Da må du fortelle lysmåleren at stranda skal være lys. Da må du korrigere mot pluss!
På kaia i Narvik trodde lysmåleren at det var alt for mørkt, og ville øke eksponeringen. Da måtte jeg fortelle kamera at motivet faktisk skulle være mørkt. Jeg måtte korrigere mot minus.

Vanskelig å huske? Prøv å tenke på det mest ekstreme: En hvit person med lyse klær mot en lys bakgrunn. Her vil kamera forsøke å lage et grått bilde, og du må fortelle at bildet skal være hvitt. Bildebrikken må få mer lys. Dvs. at du må korrigere med pluss.
Og det motsatte: En mørk person i en kullkjeller. Her vil kamera også forsøke å lage et grått bilde. Du må la bildebrikken få mindre lys, dvs. at du må korrigere med minus.

SCN
Mange moderne kompaktkameraer har ulike innstillinger, ofte under knappen SCN. Eksempelvis: «strand, natt, snø, fyrverkeri, innendørs, osv». I tilfelle «strand» vil kamera normalt kompensere noe ved å øke eksponeringen litt. Du har imidlertid mer kontroll om du gjør dette selv med eksponeringskompensasjons-knappen.

På mitt gamle gode Canon G9 (se det lille bildet) har jeg trykket inn knappen med den store røde pila, og så i dette tilfellet vridd på hjulet med riller på (den lille røde pila) for å stille kamera inn på -1 1/3 blender. Litt enklere kameraer kan ha eksponeringskompensasjon et stykke nedi en eller annen meny.

Fotograferer du i RAW-format kan du alltids gjøre alle slike korrigeringer etterpå. Men jeg forsøker uansett å gjøre en så bra jobb i fotograferingsøyeblikket som mulig.

Advertisements

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Lysmåleren kan lure deg

  1. Bodil Kristine Fagerthun sier:

    Hei Harald
    Takk for mange nyttige tips. Kjempefin blogg.

    Mht å øke eksponeringen for lyse motiver er det alltid en balansegang før det bikker over i utbrente partier. Men av og til må man vel bare akseptere litt utbrenthet…Ellers kan vel grå snø ordnes hvit i photoshop, men er enig i at beste er, som du sier, å gjøre en så bra jobb som mulig i fotograferingsøyeblikket.
    En stor utfordring mht lys er også scene/konsertbilder med sterkt/skiftende lys på de som opptrer.

    Mvh B.Kristine

    Lik

  2. haraldph sier:

    Takk for hyggelig kommentar. Jeg har sjelden problemer med utbrente partier, men jeg fotograferer 95 % i RAW, og er nøye med å sjekke histogrammet på kamera. Dessuten fotograferer jeg i en kameramodus, der eventuelle utbrente partier vises med en gang på bildet som blå blinkende felt.
    Hvis du ser på VU-bildet av Madcon under her, så huske jeg at jeg fotograferte stort sett med -2/3 EV på mange av bildene med mye mørke partier, og gikk over til 0 når det var kraftige lysrigger.
    Men løsningen er å holde grundig øye med histogrammet. Det er også viktig å ha kalibrert LCD-skjermen på kamera. Min står på -2.

    Lik

  3. Bodil Kristine Fagerthun sier:

    Hei igjen Harald
    Fotograferer også stort sett i RAW, bruker manuell modus, ja, og passer på histogrammet..Og at utbrente partier blinker på skjermen.
    Aktiviserte det sistnevnte i går faktisk, da de første bildene jeg tok av Bratland og Groven i kirka viste totalt utbrente ansikter . Gikk kraftig ned til -2 etterhvert.
    Men tenker også at om bevegelsene til den man fotograferer, er langsomme, kan blendertallet økes. Prøvde ut det også.
    Kan ikke se at det står noe om kalibrering av LCD-skjerm i brukermanualen min.
    Skal studere Madcon-bildet ditt.

    B.Kristine

    Lik

  4. haraldph sier:

    Jeg fotograferer mest i Program-modus, men styrer tid/blender selv etter forholdene. Oftest er det tiden som er kritisk (nettopp for å stoppe bevegelser), og da ber jeg på en måte kamera selv ordne med blender (hvilket det er mye kjappere til å gjøre enn jeg).
    Da kamera var nytt oppdaget jeg raskt at det ikke var samsvar mellom det jeg så på skjermen (visning av tatte bilder) og histogrammet. Jeg ble lurt av skjermen, og da stilte jeg ned lysstyrken på skjermen slik at det passet bedre. Jeg er sikker på at du har samme funksjon på ditt kamera. Men om du trenger å bruke den, er en annen sak.
    Du finner mange konsertbilder i http://www.infoto.no under kategorien Vinterfestuka 2011. Stort sett alle konsertbilder er tatt på samme måte.

    Lik

  5. Bodil Kristine Fagerthun sier:

    Skal prøve Program-modus, stole mer på kameraet…Og da er det bare ISO, AF-punkter og litt mer man velger selv..Valg av AF-punkt har jo også mye å si.
    Om regulering av lysstyrke på skjermen kan jeg jo forhøre meg nærmere om med en viss Canon – ekspert i Efjord.

    Lik

  6. Nikon har en kjapp AF. På kritiske opptak kjører ofte selv spotmåling på AF, og da legger jeg selv fokuspunkt der jeg vil ha det. Er det mindre kritisk hender det jeg tar den over i evaluerende fokus, slik at kamera selv beregner og stiller inn blender/tid for å få med skarpt det som foreslås. Mye innebygget intelligens her 🙂 Jeg stoler i det hele tatt mye på kamera, men som en god far/mor må man hele tiden sjekke at de valgene barnet tar er de riktige, og så korrigere.

    Lik