Godt fotoutstyr – mer enn halve jobben?

Hvor mye penger skal man investere i fotoutstyr? Ferieknipseren er fornøyd med sitt lille kompakt-kamera til 1500 kroner. Naturfotografen kan ikke klare seg uten en 600 mm tele til 90.000 kroner (i tillegg til et kamerahus til kanskje 50.000).
Med en solid porsjon sunn fornuft, og en vurdering av reelle behov gir svaret som oftest seg selv. I tillegg spørs det litt om man tjener penger på fotoaktiviteten (og dermed kan forsvare noen investeringer), eller om det bare er en utgiftspost – i regnskapsmessig forstand.

Hvor viktig er godt utstyr for gode bilder? Du har kanskje hørt begrepet: «Det er fotografen det kommer an på». Under normale omstendigheter er det svært mye sant i dette. Men det stemmer ikke alltid. Noen ganger står og faller alt på fotoutstyret. Det betyr i praksis at du kan «utystyrskjøpe» deg til gode bilder. Lik det eller ikke, men sånn er det bare. Her er to eksempler:

Eksempel 1: Under Vinterfestuka 2011 var jeg engasjert av VU for å ta bilder på åpningskonsertene på Nordkraft Arena. Til konserten med Madcon hadde jeg med litt forskjellig utstyr, blant annet en forholdsvis rimelig superzoom, med et omfang fra 17-270 mm, med blender fra 4,5-6,3: Akkurat passe god til det meste, også skarphetsmessig, men fin å ha med i reisebaggen og til bruk under gode lysforhold.
Den var tatt med i ryggsekken for å se om jeg kunne lage noen litt spesielle bilder som ikke måtte være sylskarpe. Linsa havnet imidlertid fort i sekken. Kamera nektet å fokusere. Det var ikke lys nok. Jeg måtte derfor bruke mine lyssterke og dyre Nikon-linser. Jeg fikk selvsagt de bildene jeg skulle ha. Og forleden solgte jeg superzoomen. (Teksten fortsetter under bildet)

Bildetekst: Madcon-konsert på Nordkraft Arena under Vinterfestuka 2011. Nikon D300, Nikon 70-200, f:2,8 @f:5, 1/100 sek, 3200 ISO. Her valgte jeg f:5 for å få mer dybdeskarphet (både artist og publikum). Jeg tok bildet fra øverst på tribunene og på frihånd. Skarpt bilde på 1/100 sier mye mer om moderne VR-teknikk (bildestabilisering) enn gamle erfaringer og god pusteteknikk fra skytebanen. Du finner flere konsertbilder i mappa VU2011 nederst på forsiden til www.infoto.no

Eksempel 2: I november var det rideshow hos Narvik rideskole i Skjomen. Alle lysarmaturene i taket i hallen var slått på, men likevel måtte jeg opp i 3200 ISO for å kunne fryse bevegelser når hestene hoppet over hindre. Mange bilder ble tatt med en Nikon 70-200 mm. Den har blender f:2,8 over hele zoom-området. Det er et meget lyssterkt objektiv med skarphet over hele bildeflaten selv med full åpning. Under de rådende forholdene klarte jeg å komme ned i 1/250 sek med full åpning og maks ISO.
På det samme showet traff på en foto-kjenning som nok så litt frustrert ut. Han hadde tatt med sitt ellers svært brukbare Nikon-kamera i et forsøk på å ta skarpe, gode bilder. Men dette kameraet hadde en ISO-maksgrense på 1600, og linsa han hadde var ikke lyssterk nok. Med litt tele kom han ikke over 1/30 sek, og det sier seg selv at det blir for sakte. Han fikk ikke de bildene han hadde ønsket seg. Hadde han hatt mitt utstyr, er jeg sikker på han ville tatt akkurat like gode bilder som meg. (Teksten fortsetter under bildet)

Bildetekst: Fra avsluttende hoppkonkurranse under rideshowet Skjomen i desember 2011. Nikon D300, Nikon 70-200, f:2,8 på full åpning, 1/160 sek, 3200 ISO. Vil du se flere bilder fra dette rideshowet, så klikk her.

Jeg har i lange perioder hatt foto som hel eller delvis levevei, og er nok fortsatt over middels interessert i faget. Jeg har klare begreper om hvilket utstyr jeg trenger for å kunne gjøre en god nok jobb innenfor mine interesseområder. Andre har ikke de samme behovene eller interessene, og må prioritere deretter. Selv om man altså av og til må erkjenne at eget utstyr under gitte omstendigheter ikke strekker til. Det gjelder for eksempel jeg som ikke kan ta bilder under vann, eller av små fjærkre langt, langt borti skogen. Og det gjelder min venn som ikke fikk skarpe bilder i ridehallen. That’s life.

 

 

 

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.