Hvilket kamera bør jeg kjøpe?

Forleden fikk jeg en forespørsel fra en Facebook-venn om råd ved kjøp av kamera: «Jeg går med planer om å kjøpe et skikkelig kamera til bruk ute i naturen. Ikke noen lommeutgave. Før disse digitale greiene kom, var jeg høyst oppegående på et Nikon speilrefleks og taklet alt dette med lukkeråpninger, filtre og slike ting som hørte med. Men de siste årene har jeg kun benyttet et lite Canon Ixus kompaktkamera. Jeg har en forkjærlighet for Nikon, men det er bare historisk begrunnet. Jeg vet jo at Canon også er topp. Jeg legger inntil kr. 12.000,- i potten. Har du et forslag til kamerahus og med objektiv? Jeg går i skogen og på Finnmarksvidda og vil ta bilder av det jeg ser omkring meg, også makro. Her er det jo også mye spennende lys omkring oss.»

Mitt svar: Jeg har fotografert med Nikon siden 1972 og med Nikons F-mount kan jeg fortsatt bruke de gamle linsene mine! Det er bare ett av argumentene for å ha holdt seg til dette merket i 40 år. I dag er det ganske mange andre og bedre argumenter. Men, gudbedre, Canon har også mange gode kameraer. Det er strengt tatt disse to som er «Kongene på haugen».  Har du mulighet for å sammenligne de to i fysisk forstand, så gjør det. Jeg vet at noen synes Canon blir for liten og puslete i neven, mens andre setter pris nettopp på at kamerahuset er lite og nett.

Kamerahus: Siden jeg har begrenset erfaringsbakgrunn til å vurdere de to merkene opp mot hverandre, velger jeg det jeg kan best. Ut fra den spesifikasjonen du oppgir både mhp pris og bruk, så tror jeg at jeg vil foreslå Nikon D 7000. Det er et kamera som ligger i sjiktet «avansert amatør til proff». Her får du mye fra proff-verdenen, med noen få kompromisser. Det tåler en vinterdag og litt fukt, det har Nikons Exspeed2-prosessor, du får gode bilder også under vanskelige lysforhold, mm. I tillegg kan du filme i HD-oppløsning. Se spesifikasjon på Nikons nettsted, og (enda bedre) den svært grundige testen til DP-review. Se også god test på Akam. Pris ca. 8.500 kr. (Klikk på bildene for å se i full størrelse)

I tillegg må du ha minnekort av SD-typen. Jeg ville vel valgt to stk á 8 GB, som til sammen koster ca. 500 kr.

Linse: I ditt tilfelle ville jeg faktisk valgt Sigma: 17-70, f2,8-4, makro. Til en fornuftig pris får du her et meget bra kompromiss. 17-70 tilsvarer grovt sett 24-105 målt etter 35 mm ekvivalent, dvs. en helt brukbar vidvinkel i bunn og ei perfekt portrett-tele på topp. Pluss makro, riktignok bare til 1:2,7 men det er som oftest mer enn godt nok. Jeg kjenner ikke denne linsa, men har flere Sigmalinser selv som jeg er meget godt fornøyd med (bl.a.  10-20 mm, 60 mm makro og 180 mm makro).  Pris 3.000. Se omtale på DP-review og brukererfaringer på foto.no.

Med hensyn på linser kan du jo ta frem noen av de gamle analoge linsene og se om de fungerer godt nok. Da må du trolig kjøre i Manuell modus og uten autofokus. Litt plundrete, men har du en lang tele og skal ta bilder av en liten titing borti skogen, så er det verd et forsøk.

Hvilke alternativer kan det være aktuelt å foreslå: Kanskje bør du ta en titt på Nikon D300s, men jeg tror du får et mer moderne kamera med D7000, og mer tilpasset ditt bruk. Hvis du derimot er villig til å grave en smule dypere i lommeboka kunne jeg foreslått et fullformatkamera, dvs. et kamera med en bildebrikke tilsvarende 24x36mm. Eksempel Nikon D700. Da snakker vi om andre priser. Hvis du senere skal ut og handle litt mer optikk, er også bruktmarkedet mer begrenset for linser beregnet på fullformat-kameraer. DX-linser er det derimot stort utvalg av.

For mange kan det være smart å heller kompromisse litt på selve kamerahuset, og til gjengjeld kjøpe litt dyrere, lyssterk originaloptikk. Det kunne vært fristende å foreslå et rimeligere hus og i stedet en Nikon 17-55 f:2,8. Men jeg tror du vil være mer tjent med D7000 og ei mer anvendelig, dog litt mindre lyssterk linse.

Brukerfaringer: I vår internettverden får vi i dag mye fin informasjon bare etter et par tastetrykk på PC-en. Jeg leser mye brukererfaringer på amerikanske Amazoon.com. DP-review har gode tester av utstyr. Og ellers er det bare å Google av typen: «Nikon d7000 test». På Prisguide.no finner du aktuelle tilbydere, og her får du også fin pris-historikk. Det er viktig å gjøre hjemmeleksa før man tar frem pengeboka. Jeg anbefaler også å melde seg inn på det norske fotonettstedet www.foto.no. Her du kan spørre om alt mellom himmel og jord som har med foto å gjøre – og få vettuge svar!

Hvis du ikke har fullstendig aversjon mot bruksanvisninger og virkelig vil lære deg å bruke kameraet for alt det er verd: Skaff deg ei god lærebok. Jeg har ei av David Busch, og den er virkelig verd sine 14-15£. Her boka om D7000.

Hvor handle? Jeg kjøper det meste på nett, men velger forhandlere som er solide og har god service. Er man i Oslo i ny og ne kan det være smart å stikke innom FotoVideo. De har samme pris i butikk som på nett, pluss god service og masser med fagkunnskap. Ellers er både MPX og Dustin gode og raske leverandører med god support. På prisguide.no kan du også lese hvilke erfaringer kunder har med de ulike leverandørene. Dessverre er ofte aller rimeligste salgssted belemret med kjapt salg, men mye plunder hvis noe går galt. Skygg unna.

Programvare: Dersom du i hovedsak skal fotografere i jpg-format, kan du lenge klare deg med et bra og gratis bildesorteringsprogram som FastStone. Her sorterer og sletter du bilder, og kan utføre det mest elementære. I tillegg trenger du kanskje et program for å manipulere bilder, lette opp skygger, gjøre en lys himmel mørkere eller legge God Jul inn på årets julebilde. Jeg vil anbefale Adobe Photoshop Elements. Mange er også fornøyd med gratisprogrammet Gimp.

Lykke til!

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.