Lag bilder av bildefilene dine

Dette er ikke et snedig tips som vil gi deg bedre bilder. Dette er derimot et ganske arbeidsomt tips – som imidlertid vil glede deg og dine etterkommere enormt. Om noen år.

Her er tipset: Lag papirkopier av de beste bildefilene dine!

Nå i januar er det ofte tilbud fra fotofirmaer som lager bilder. Du kan komme godt under 50 øre pr bilde. Noen har tilbud fra første bilde, mens andre gir rabatt hvis du bestiller mer enn f eks 300 kopier. Det er kanskje et greit antall. En del album tar akkurat 300 bilder.
Selv tar jeg de fleste bildene i RAW-format og må følgelig konvertere aktuelle bilder til jpg før kopiering. Det gjør jeg enkelt i Lightroom. De fleste har nok sine bilder i jpg-format allerede. Da er det enda enklere.  Her er min fremgangsmåte:

Skaff deg et funksjonelt bildesorteringsprogram. Dvs. et program der du har enkel og full oversikt over bildene i bildemappene dine, og der du enkelt kan markere bilder for sletting og kopiering. ACDSee Photo Manager er ett slikt program (se eksempel under her). FastStone et svært likt program og det er på toppen av alt gratis. Det laster du ned her. (Artikkelen fortsetter under bildet)

Jeg lagrer alle mine bilder i mapper på år og måned. Altså under 2011-mappa ligger det jan2011, feb2011, osv. Du kan se litt av mappestrukturen i oversikten til venstre i bildet ovenfor. Nå lager jeg ei ny mappe under 2011 som heter Til_kopiering. Deretter gjennomgår jeg måned for måned: velger ut et passende antall bilder og kopierer disse til den nye mappa. Jeg sørger for å holde antall bilder på et høvelig nivå, alt fra 10 til 50.  Det blir normalt ofte flere i juni-juli enn i november.

Fortsatt er originalbildene intakt i de opprinnelige mappene sine. Det er viktig. La oss si at jeg ender opp med 500 bilder i mappa som skal til kopiering. Jobben består nå i å kutte 200 av disse bildene. Siden originalene er intakt kan disse bare slettes. Har du vært passe streng med deg selv i førsteutvelgelsen, slipper du nå billig unna. Jeg gjorde denne jobben i løpet av et par dager i romjula. Jeg startet på 600 fil-kopier og endte opp med 332. Greit nok. Da har jeg litt å velge mellom, kan plassere tre bilder på forsiden, og kan gi bort resten.

Siste steg er å overføre bildene til fotolabben. Det er en enkel prosess. Har du ikke all verden av båndbredde på internettforbindelsen din, så sett i gang PC-en på kvelden og la den sende bilder hele natta om så. Deretter er det bare å velge alle bildene, og la labben gjøre jobben sin.
Så bestiller du samtidig et fotoalbum med plass til 300 bilder og plass til å skrive inn litt tekst ved siden av. Forklarende tekst er viktig. Jeg forutsetter at du har lagt inn korrekt dato og klokkeslett i kameraet ditt, slik at bildene nå kommer i kronologisk rekkefølge. Det forenkler innleggingen av bilder i albumet betraktelig. Om noen få år vil disse fysiske bildene være gull verd.

Vi har aldri tatt flere bilder enn i dag på grunn av den digitale fotorevolusjonen. Men jeg frykter dessverre at ganske mange mennesker – bildemessig – kommer til å være historieløse om noen år fra nå av: Bildene fra barndommen, fra feriene, fra konfirmasjonen, kanskje fra bryllupet… de ligger i en harddisk på en gammel PC på loftet. Og det oppdages kanskje først når noen spør tvilrådig: -Harddisk, hva i all verden er det for noe? Da er det mye smartere å satse på et medium som under normale lagringsforhold vil ha minimum 100 års levetid: Det fysiske bildet.

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.