Lyd og bilder. Sammen.

Når lyd og bilder er i samspill er alltid summen mer enn delene. Det finnes det mange eksempler på. Noen ytterst få har jeg selv på lista mi. De fleste har jeg sett og hørt andre steder.
For en del år siden etablerte det verdensberømte fotobyrået Magnum en avdeling kalt Magnum in Motion. De har laget mange multivisjonsprogrammer av utrolig høy klasse. Enkelt nok, kan man si, når det bare er å grave i arkivene. Men det er ikke hele forklaringen.
Noen ganger har Magnum-fotografer laget historier som virker utrolig sterke fordi bildene er satt inn i en helthet, og vi får fortalt en historie, bestående av bilder, god tekst og lydeffekter.
Jeg har to Magnum-favoritter. Her er den ene: http://inmotion.magnumphotos.com/essay/train-thought
«Train of thought» er laget av Larry Towell. Den handler om den palestinske flyktningeleiren Jenin. Etter bombingen. Se hele programmet. Det er bare på 3:22 min. Hør helikopteret og lydene og se hvordan bildene får en mening utover bare å være bilder. Prøv så se det en gang til, denne gang uten lyd. Prøv også å stopp programmet for hvert nytt bilde. Fotografer vil kunne lære litt av Towells måte å dokumentere på.
En vakker dag skal jeg skrive noen linjer om den andre favoritten min. Men vi tar det etter at nissene er plukket ned og juleribba er fortært.
Vil du se flere Magnum-programmer så står adressen under lenke-samlingen i spalten til høyre. Du kan også legge inn Magnum in Motion som favoritt på iTunes, og laste ned programmene som podcasts til din iPhone.

Hovedsiden til nettstedet Magnum in Motion
Hovedsiden til nettstedet til Magnum in Motion

Om Harald Harnang

Bakgrunn: Journalist og sosiolog. Jobb: Avis, reklamebyrå, informasjon/markedsføring. Nå statlig ansatt. Foto: Tidligere yrke, nå litt yrke og mye hobby.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.